Supersuosittu Savurafla Kotisaari tarjoaa jälleen BBQ-ruokaa ja tukkilaisperinteitä Rovaniemellä

Tiedote | pe toukok. 19 09:07:00 2023

Lapland Hotelsin ja Lapland Safariksen suosittu Savurafla Kotisaari avaa jälleen ovensa Rovaniemellä kesäkuun puolivälissä. Ravintola kunnioittaa tukkilaisperinnettä ja tarjoaa paikan päällä savustettuja, BBQ-annoksia venematkan päässä keskustasta aina elokuun loppupuolelle saakka.

Savurafla palvelee tänäkin kesänä BBQ:n nälkäisiä herkullisella, ennakkoon suunnitellulla menulla, joka valmistuu pitkälti savustusgrillissä. Tämän vuoden menulta löytyy kolme vaihtuvaa, grillattua lihaa herkullisten lisukkeiden kera. Menuun on lisätty asiakkaiden toiveista kahvi sekä vaihtuvat jälkiruoat.

– Tarjolla on muun muassa härän briskettiä, härän ribsejä, possun kylkeä ja pullet meats –lajitelma. Kaikki proteiini savustetaan paikan päällä, Kotisaaren oikealla savustusuunilla. Lisukkeina tarjoilemme muun muassa mac and cheesea ja coleslawta, kertoo Lapland Hotelsin keittiöpäällikkö Tero Mäntykangas.

Savustuksen suosio on jälleen nousussa

Savurafla sijaitsee Kotisaaren vanhassa venevajassa Rovaniemellä ja sinne pääsee vain veneilemällä Kemijokea pitkin. Ravintola kunnioittaa saaren historiaa tukkilaisten tukikohtana ja historia elää edelleen saaren vanhoissa rakennuksissa.

Savuraflan keittiö- ja savustusmestarina toimii Veli-Matti Nousiainen. Nousiainen oli myös viime vuonna mukana ravintolan avauksessa konsultoimassa savustukseen ja reseptiikkaan liittyen.

– Savustus on vanha ja perinteinen ruuanlaittotapa, joka oli ennen vanhaan tärkeä osa suomalaista ruokakulttuuria. Nyt savustus on jälleen vahvassa nosteessa, Nousiainen kertoo.

– Sain kipinän BBQ-savustukseen viitisen vuotta sitten. Aluksi opettelin ja testailin savustusta kotona, sittemmin savustus on tullut osaksi myös työtä useissa eri projekteissa ympäri Suomen. On hienoa, että nyt pääsen toteuttamaan intohimoani Savuraflan uniikissa ympäristössä, jatkaa Nousiainen.

Varauskirja täyttyy pikavauhtia tänäkin vuonna

Savurafla on avoinna 15.6.–26.8.2023. Pöytävarauksia on voinut tehdä 8.5. alkaen, ja pöytiä on varattu ennätysvauhtia – osa kattauksista on jo nyt varattu loppuun. Viime vuodesta poiketen ravintolassa järjestetään yksi kattaus illan aikana torstaista lauantaihin klo 19.

– Viime vuonna kattauksia oli illan aikana kaksi. Yhdellä kattauksella varmistamme, että vieraat saavat nauttia Kotisaaren tunnelmasta kaikessa rauhassa. Tämä oli asiakkaiden vahva toive, että saaressa voisi viettää aikaa hieman pidempään, taustoittaa Tero Mäntykangas.

Tänä vuonna Savuraflan tunnelmaa pääsee aistimaan myös ilman ennakkovarausta vapaasti ravintolan aukioloaikoina. Paikan päälle voi tällöin saapua omalla veneellä.

– Niille, jotka eivät ole varanneet menua ennakkoon, on tarjolla pientä purtavaa, muun muassa brisketti-burger ja tietysti hyviä drinkkejä, jatkaa Mäntykangas.

Menun hinta on 54 € / aikuinen ja 15 € / 4–14-vuotiaat. Menun hinta sisältää venekuljetuksen saareen jokiveneellä Nätynginnokan matonpesupaikalta noin 10–15 minuuttia ennen kattausta. Savuraflassa voi tänä vuonna järjestää myös yksityistilaisuuksia keskiviikosta sunnuntaihin.

Varaukset ja lisätietoa: https://www.laplandhotels.com/FI/savurafla.html

Lisätietoja medialle: Tero Mäntykangas, keittiöpäällikkö, Lapland Hotels, +358400891544, tero.mantykangas@laplandhotels.com

Lapland Hotels & Safaris -matkailukokonaisuus tarjoaa pohjoisen elämyksiä kaikille aisteille. Sen muodostavat Suomen suurin yksityinen hotelliketju Lapland Hotels, Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris Group Oy ja Lapland Ski Resorts. Koko konserni työllistää yhteensä noin 1 700 henkeä. Lapland Hotelsiin kuuluu 19 hotellia, yli 2 400 huonetta ja huoneistoa sekä reilu 10 000 ravintolapaikkaa ympäri Suomen: Ylläksellä, Levillä, Saariselällä, Rovaniemellä, Oloksella, Luostolla, Kilpisjärvellä, Pallaksella ja Hetassa sekä Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja Kuopiossa. Lapland Safaris tarjoaa ainutlaatuisia luontoaktiviteetteja Lapin kahdeksassa kohteessa: Rovaniemellä, Ylläksellä, Saariselällä, Levillä, Luostolla, Oloksella, Hetassa ja Kilpisjärvellä. Lapland Ski Resorts muodostuu viidestä hiihtokeskuksesta, jotka sijaitsevat Ylläksellä, Luostolla, Oloksella, Pallaksella ja Rovaniemellä. www.laplandhotels.com, www.laplandsafaris.com