Ruskaturistit valloittavat nyt Lapin kohteet – päivällä nautitaan luonnosta ja illalla viihdetarjonnasta

Tiedote | ke syysk. 14 12:00:00 2022

Lapin luonnon väriloisto on nyt komeimmillaan, sillä valon väheneminen ja lämpötilojen lasku ovat käynnistäneet ruskan. Ruska alkoi tänä vuonna hieman normaalia myöhemmin ja se jatkuu aina lokakuulle, kunnes puut pudottavat lehtensä. Lapland Hotelsin Lapin kohteissa turistien määrä on tänä vuonna tippunut korona-ajan huippulukemista, mutta matkailijat käyttävät nyt selvästi edellisiä vuosia enemmän rahaa ravintoloissa.

Ruska kiinnostaa erityisesti suomalaisia matkailijoita. Lapland Hotelsin Levin ja Ylläksen aluejohtaja Tommy Sippo kertoo, että ryhmiä on saapunut Länsi-Lappiin nyt runsaasti.

– On ollut todella ilahduttavaa huomata, että ruskaryhmät ovat tehneet paluun koronavuosien jälkeen. Ikäryhmänä nousee esiin hieman varttuneemmat matkailijat, jotka ovat perinteisestikin olleet ahkeria Lapin kävijöitä ruska-aikaan.

Itä-Lapissa ruskaturisteja on liikkeellä selvästi viime vuotta vähemmän.

– Voidaan sanoa, että kävijämäärät ovat palautuneet niin sanotusti normaalille tasolle, Lapland Hotelsin Luoston ja Saariselän aluejohtaja Pekka Kuusisto arvioi.

Paras aika revontulien bongaamiseen

Värikkäässä luonnossa liikkuminen on ruska-ajan suosituin aktiviteetti, ja turistit suuntaavat kansallispuistoihin ja tuntureihin. Harva Etelä-Suomessa tietää, että ruska-aika on myös otollinen hetki revontulien bongaamiseen, jotka näkyvät syksyllä jopa kirkkaammin kuin talvella.

– Lapin luonto antaa nyt parastaan ja jokaiselle löytyy mukavaa tekemistä. Valittavana on esimerkiksi monen tasoisia patikkareittejä, aina ei tarvitse lähteä sille kaikkein vaativimmalle huiputukselle, Tommy Sippo muistuttaa.

Reippailun jälkeen matkailijoita kiinnostaa taas myös ravintolaelämä. Iltaisin monet lähtevät ruokailemaan hotellin ravintolaan ja sen jälkeen viihdytään tanssilattialla.

– Ravintolassa käytetään nyt rahaa koronaa edeltävään tapaan. Panostammekin ruskaviikoilla erityisesti viihteeseen ja meillä esiintyy hotelleissa huippuluokan artisteja.

Lapissa on syyslomalaisille tilaa

Ruska-ajan jälkeen Lapissa käännetään katseet syyslomaviikkoihin ja lähestyvään talveen. Syyslomaviikoilla 41–43 on Lapin majoituskohteissa vielä hyvin tilaa.

– Lapland Hotelsin nettisivuilta saa tietoa siitä, mitkä Lapin kohteistamme ovat auki syyslomien aikana. Silloin täällä pohjoisessa on myös melko todennäköisesti jo lunta maassa, Sippo vinkkaa.

Monien odottama lasku- ja hiihtokausi alkaa Levillä tänä vuonna 7.10., jolloin ensimmäiset rinteet ja ladut avataan tykki- ja varastolumen turvin innokkaimmille harrastajille.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Tommy Sippo, Levin ja Ylläksen alueen aluejohtaja, Lapland Hotels
tommy.sippo@laplandhotels.com

Pekka Kuusisto Luoston ja Saariselän aluejohtaja, Lapland Hotels
pekka.kuusisto@laplandhotels.com

Lapland Hotels & Safaris -matkailukokonaisuus tarjoaa pohjoisen elämyksiä kaikille aisteille. Sen muodostavat Suomen suurin yksityinen hotelliketju Lapland Hotels, Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris Group Oy ja Lapland Ski Resorts. Koko konserni työllistää yhteensä noin 1 700 henkeä.

Hotelliketjuun kuuluu 19 hotellia, yli 2 400 huonetta ja huoneistoa sekä reilu 10 000 ravintolapaikkaa ympäri Suomen: Ylläksellä, Levillä, Saariselällä, Rovaniemellä, Oloksella, Luostolla, Kilpisjärvellä, Pallaksella ja Hetassa sekä Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja Kuopiossa. Lapland Safaris tarjoaa ainutlaatuisia luontoaktiviteetteja Lapin kahdeksassa kohteessa: Rovaniemellä, Ylläksellä, Saariselällä, Levillä, Luostolla, Oloksella, Hetassa ja Kilpisjärvellä. Lapland Ski Resorts muodostuu viidestä hiihtokeskuksesta, jotka sijaitsevat Ylläksellä, Luostolla, Oloksella, Pallaksella ja Rovaniemellä.

www.laplandhotels.com
www.laplandsafaris.com