Ruskamatkailu Lapissa on kokonaisvaltainen elämys – maastopyöräily pitää pintansa syksyn trendiaktiviteettina

Tiedote | ti syysk. 05 13:29:00 2023

Syyskauden matkailu Lapissa tarkoittaa luonnosta nauttimista ja sen monimuotoisuuden aistimista. Pimenevissä syyskuun illoissa lämpötilat voivat vaihdella yöpakkasista pariin kymmeneen asteeseen, mikä tuo matkailijalle mahdollisuuksia ihailla ruskaa ja revontulia, mutta samalla nauttia vielä lämpimistä ja aurinkoisista päivistä luontoreiteillä. Syyskausi on Lapissa erityisesti kotimaisten matkailijoiden suosiossa.

Korona-ajan mukanaan tuoma trendiharrastus, maastopyöräily, pitää edelleen pintansa Lapin syysmatkailussa. Useat suomalaiset lähtevät syksyllä oman tai vuokrapyörän selässä tutustumaan Lapin kansallismaisemiin ja -puistoihin. Myös jalkaisin patikointi on suosittua: eri tasoisille reiteille pääsee esimerkiksi suoraan Lapland Hotelsin palveluiden ääreltä.

– Viime vuosina on kunnostettu runsaasti kävely- ja maastopyöräreittejä, joten luonnossa on nyt loistavat mahdollisuudet ulkoiluun. Esimerkiksi aivan Yllästunturin kupeesta alkaa Pallas-Yllästunturin kansallispuisto ja siellä helpoille reiteille voi suunnata lapsen tai koirankin kanssa. Vaativammalle ulkoilijalle löytyy myös omat reitit, kertoo Levin ja Ylläksen aluejohtaja Tommy Sippo.

Lapin luonto on monipuolisimmillaan syksyllä

Lapland Hotelsin Lapin kohteissa vierailee syksyisin pääasiassa kotimaan matkailijoita, kun taas kansainväliset matkailijat tulevat Lappiin talvikaudella. Monet suomalaiset saapuvat Lappiin syyskuussa katsomaan ruskaa eli luonnon muuttumista kesästä kohti talvea.

Ruskamatkailuun liittyy puiden väriloiston lisäksi luonnon koko monimuotoisuuden aistiminen: luontoreiteillä voi nähdä poroja tai kuukkeleita, ja nuotiokahvit voi nauttia kirpeässä syyssäässä kodassa. Lämpötilat voivat yhden vuorokauden aikana vaihdella yöpakkasista 20 asteen lämpötiloihin.

– Lapin luontoon kuuluvat nopeat muutokset. Ruska alkaa aina elo-syyskuun vaihteessa ja kestää pitkälle syksyyn. Pimenevällä iltataivaalla voi nähdä nyt myös revontulia, jotka nekin elävät hetkessä: ne voivat tanssia upeissa väreissä taivaalla ja hetken päästä kadota. Lähtökohtaisesti niitä kannattaa katsella hieman kauempana piha-alueelta, mutta muuten paras paikka nähdä niitä on vain kääntää katse pohjoiselle taivaalle missä tahansa, kuvailee Pallas-Hetta-Kilpisjärven aluejohtaja Esa-Matti Tamminen.

Luontoelämykset huipentuvat ruokailuun ja musiikkiin

Tällä hetkellä Lapland Hotelsin Lapin kohteisiin on tehty ruskamatkavarauksia, mutta tilaa
löytyy vielä hyvin syksyisestä Lapista kiinnostuneille. Ohjelmapalveluyhtiö Lapland Safariksesta voi osassa kohteita vuokrata sopivia välineitä luontoon lähtemistä varten.

– Syysmatkailuun kuuluu luonnollisesti myös hotelliemme erinomaiset aamiaiset ja muu ravintolatarjonta ja live-musiikki. Esimerkiksi Äkäshotellin Pirtukirkko-ravintolassa on joka ilta huipputason live-musiikkia, joka kruunaa luonnossa vietetyn päivän, Sippo summaa.

Lisätietoja:

Tommy Sippo
Aluejohtaja, Ylläs & Levi
Lapland Hotels
Tommy.sippo@laplandhotels.com
+358 40 840 3262

Esa-Matti Tamminen
Aluejohtaja, Pallas, Hetta, Kilpisjärvi
Lapland Hotels
et@laplandhotels.com
+358 40 502 6486

Lapland Hotels & Safaris -matkailukokonaisuus tarjoaa pohjoisen elämyksiä kaikille aisteille. Sen muodostavat Suomen suurin yksityinen hotelliketju Lapland Hotels, Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris Group Oy ja Lapland Ski Resorts. Koko konserni työllistää yhteensä noin 1 700 henkeä.

Lapland Hotelsiin kuuluu 19 hotellia, yli 2 400 huonetta ja huoneistoa sekä reilu 10 000 ravintolapaikkaa ympäri Suomen: Ylläksellä, Levillä, Saariselällä, Rovaniemellä, Oloksella, Luostolla, Kilpisjärvellä, Pallaksella ja Hetassa sekä Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja Kuopiossa.

Lapland Safaris tarjoaa ainutlaatuisia luontoaktiviteetteja Lapin kahdeksassa kohteessa: Rovaniemellä, Ylläksellä, Saariselällä, Levillä, Luostolla, Oloksella, Hetassa ja Kilpisjärvellä.
Lapland Ski Resorts muodostuu viidestä hiihtokeskuksesta, jotka sijaitsevat Ylläksellä, Luostolla, Oloksella, Pallaksella ja Rovaniemellä. www.laplandhotels.com, www.laplandsafaris.com