Matkailualalla on taas vetovoimaa – Lapland Hotels on hotelliketjujen harkituin työnantaja Suomessa

Tiedote | ti jouluk. 12 09:00:00 2023

Matkailualan rekrytointitilanne on kuluneen syyskauden aikana jatkanut piristymistään koronan jälkeisten haastavien vuosien jälkeen. Työpaikkojen määrä on kasvanut, ja matkailualalla on taas vetovoimaa. Kilpailu osaajista kasvaa, ja työnantajia vertaillaan keskenään entistä tarkemmin. Lapland Hotels & Safariksen teettämän tuoreen tutkimuksen* mukaan Lapland Hotels on harkituin työpaikka Suomessa toimivien hotelliketjujen keskuudessa.

Lapland Hotels & Safaris toteutti syksyllä 2023 laajan rekrytointikampanjan, ja sen jälkeen tutkimuksen, jossa kartoitettiin muun muassa eri työnantajien houkuttelevuutta. Tutkimukseen vastasi reilu 300 suomalaista, jotka työskentelevät tai voisivat ajatella työskentelevänsä hotelli- tai ravintola-alalla tai muissa matkailualan tehtävissä. Tulosten mukaan Lapland Hotels on hotelliketjujen harkituin työpaikka Suomessa.

– Olemme iloisia, että Lapland Hotels on niin nykyisten kuin potentiaalisten työntekijöiden mieluisin valinta työpaikkana. Tutkimuksen mukaan meitä pidetään arvostettuna, persoonallisena ja turvallisena työnantajana, kertoo Lapland Hotels & Safariksen henkilöstöpäällikkö Taru Tahvanainen.

– Parhaimmat tulokset saavutimme 25–34-vuotiaiden keskuudessa. Etenkin 35–45-vuotiaat puolestaan pitävät Lapland Hotels & Safarista lämminhenkisenä, edelläkävijänä sekä paljon kehittymismahdollisuuksia tarjoavana työpaikkana, hän jatkaa.

Lähes kaikki työpaikat on saatu täytettyä

Lapland Hotels & Safaris on kuluneen syksyn aikana hakenut palvelukseensa sekä kausityöntekijöitä että ammattilaisia ympärivuotisiin työsuhteisiin. Haku on pitänyt sisällään esimerkiksi vastaanottovirkailijoita, osastopäälliköitä, kokkeja, tarjoilijoita, hiihdonopettajia sekä safari- ja rekikoiraoppaita.

– Olemme saaneet täytettyä tämän vuoden avoimet työpaikkamme lähes kokonaan. Lapland Safariksen avoimet kausityöpaikat olemme täyttäneet 100 %:sesti. Hotelli- ja rinnepuolen täyttöaste on tällä hetkellä 98 %, ja se on kasvanut viime vuoteen nähden reilusti, summaa Tahvanainen.

Monet matkailualalta koronan aikaan lähteneet ovat palanneet tutun työn pariin, ja samalla Lappi houkuttelee yhä enemmän ammattilaisia myös ulkomailta. Lappi koetaan nyt erityisen kiinnostavana sekä asiakkaiden että työntekijöiden keskuudessa.

– Tarjoamme monipuolisia urapolkuja pohjoisen elämysten äärellä. Teemme jatkuvasti töitä sen eteen, että meillä on riittävästi osaavaa henkilökuntaa ja olemme houkutteleva työnantaja sekä nykyiselle henkilöstöllemme että uusille osaajille. Tällä hetkellä kansainvälisyysaste kausityöntekijöiden osalta on 35 %. Uskomme, että tämä kasvaa edelleen, jatkaa Tahvanainen.

Yhä useampi kausityöntekijä palaa takaisin

Lapland Hotels & Safariksen palveluksessa työskentelee sesongista riippuen noin 700–1 950 matkailualan ammattilaista. Vakinaisen henkilöstön vaihtuvuus on pientä, ja myös kausityöntekijöiden paluuprosentti on parantunut koko ajan sen ollessa tällä hetkellä 50 %. Tänä vuonna kausityöntekijöiden paluuprosentti kasvoi 10 % vuoteen 2022 nähden.

– Työntekijöidemme suositteluhalukkuus, NPS, on noussut lähes
10 % keväästä 2022 kevääseen 2023. Henkilöstötyytyväisyytemme on hyvällä tasolla, mihin on vaikuttanut muun muassa se, että olemme panostaneet erityisesti uusien ammattilaisten perehdyttämiseen, osaamisen kehittämiseen sekä esihenkilötyön ja johtamisen kehittämiseen.

– Henkilöstömme on erittäin motivoitunutta ja ammattitaitoista, mikä näkyy myös asiakaskokemuksessamme ja erinomaisessa asiakastyytyväisyydessä. Asiakastyytyväisyytemme on ollut korkealla tasolla jo pitkään ja se nousee tasaisesti edelleen. NPS-lukumme on huomattavasti suurempi kuin kansainvälisten hotelliketjujen keskiarvo, summaa Tahvanainen.

*Lapland Hotels & Safariksen teettämä tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena online-paneelitutkimuksena viikolla 42–44/2023. Tutkimukseen vastasi yhteensä 312 18–45-vuotiasta suomalaista, jotka työskentelevät tai voisivat ajatella työskentelevänsä hotelli- tai ravintola-alalla tai muissa matkailualan tehtävissä.

Kuvaoikeudet: Lapland Hotels & Safaris

Lisätietoja medialle:

Taru Tahvanainen, henkilöstöpäällikkö, Lapland Hotels & Safaris, +358 (0) 400 690 543
taru.tahvanainen@laplandhotels.com

Lapland Hotels & Safaris -matkailukokonaisuus tarjoaa pohjoisen elämyksiä kaikille aisteille. Sen muodostavat Suomen suurin yksityinen hotelliketju Lapland Hotels, Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris Group Oy ja Lapland Ski Resorts. Koko konserni työllistää yhteensä noin 1 950 henkeä.

Lapland Hotelsiin kuuluu 19 hotellia, yli 2 400 huonetta ja huoneistoa sekä reilu 10 000 ravintolapaikkaa ympäri Suomen: Ylläksellä, Levillä, Saariselällä, Rovaniemellä, Oloksella, Luostolla, Kilpisjärvellä, Pallaksella ja Hetassa sekä Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja Kuopiossa.

Lapland Safaris tarjoaa ainutlaatuisia luontoaktiviteetteja Lapin viidessä kohteessa: Rovaniemellä, Ylläksellä, Saariselällä, Levillä ja Luostolla.

Lapland Ski Resorts muodostuu viidestä hiihtokeskuksesta, jotka sijaitsevat Ylläksellä, Luostolla, Oloksella, Pallaksella ja Rovaniemellä. www.laplandhotels.com, www.laplandsafaris.com