Lapland Safaris vie puoli miljoonaa matkailijaa vuosittain Lapin luontoon

Tiedote | ma lokak. 10 11:00:00 2022

– 40 vuotta täyttävä yhtiö on kansainvälisen elämysmatkailun suunnannäyttäjä

Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris on toiminut lappilaisten elämysten edelläkävijänä jo vuodesta 1982. Pieni pioneeriyritys kasvoi vuosien mittaan matkailukonserniksi, joka on tuhatkertaistanut liikevaihtonsa ja houkuttelee nykyään etenkin kansainvälisiä matkailijoita arktisille alueille.

Kun Seppo Siren ja Reino Lehtoniemi vuonna 1982 perustivat Lapland Safaris -ohjelmapalveluyrityksen, sai Lapin kansainvälinen elämysmatkailu kunnolla alkunsa. Lapland Safaris yhdisti tuolloin täysin uudella tavalla Lapin luonnon ja kulttuurin kauneimmat osat tavallisen matkailijan saavutettaviksi elämyksiksi.

40 vuodessa Lapland Safaris on kasvanut kahdesta yrittäjästä yli 600 henkilöä työllistäväksi matkailukonserniksi. Liikevaihto on tuhatkertaistunut alun 35 000 eurosta. Nykyisin Lapland Safaris vie luontoon vuosittain noin 500 000 matkailijaa, joista valtaosa on kansainvälisiä matkailijoita. Kysyntä palautui nopeasti myös pandemia-ajan jälkeen.

– Yleinen, luontoon suuntautuva trendi näkyi matkailun nopeana elpymisenä. Tällä hetkellä olemme tilauskannassa viime vuotta edellä, joskin viime vuodestakin muodostui hyvä sesonki, kun kansainvälinen matkailu palautui pandemiaa edeltäneelle tasolle. Kysyntä on vahvaa etenkin Euroopan maista, sanoo Lapland Safariksen operatiivinen johtaja Rami Korhonen.

Vastuullisuuden merkitys kasvaa

Lapland Safaris on ollut 40 vuoden ajan luomassa ohjelmapalvelualan parhaita käytäntöjä ja turvallisuuskulttuuria yhdessä työntekijöiden, asiakkaiden ja 300 yhteistyöyrityksen kanssa. Yhtiö on esimerkiksi saanut ainoana alan yrityksenä matkailun turvallisuuspalkinnon.

Matkailijoille perimmäinen syy tulla Lappiin on edelleen tarve saada yhteys luontoon ja halu kokea arktista kulttuuria. Ohjelmapalvelun lisäksi siihen kuuluvat asuminen, syöminen ja tekeminen Lapissa. Näiden rinnalle ovat yhä vahvemmaksi nousseet myös vastuullisuuden teemat.

– Toiminnan vastuullisuus ja ympäristövaikutusten huomioiminen alkaa nyt näkyä matkailijoiden valinnoissa. Meidän tehtävänämme on myös lisätä ymmärrystä ilmastonmuutoksen vaikutuksista arktiselle luonnolle. Lapissa, jonka infrastruktuuri on jo kehittynyt palvelemaan matkailijoita, tämä on mahdollista tehdä kestävästi ja hallitusti, Korhonen lisää.

Juhlavuosi näkyy monin eri tavoin

Nykyään Lapland Safaris on osa Lapin monipuolisinta ja kansainvälisestikin poikkeuksellista elämysmatkailun kokonaisuutta yhdessä Lapland Hotelsin ja Lapland Ski Resortsien kanssa.

Pyöreitä täyttävä yhtiö juhlii syntymäpäiviään tulevan vuoden ajan monin tavoin. Juhlavuosi pitää sisällään henkilökunnan juhlia sekä esimerkiksi kohteissa kiertävän näyttelyn, joka esittelee Lapland Safariksen ja koko ohjelmapalvelutoimialan historiaa. Vuoden mittaan luvassa on myös tarjouksia asiakkaille.

– Pääsemme myös lanseeraamaan jotain ihan uutta. Lapland Safariksen ja koko Lapin matkailun tulevaisuus seuraavan 40 vuoden ajan näyttää erittäin lupaavalta, Korhonen toteaa.

Rami Korhonen
Operatiivinen johtaja, Lapland Safaris
rami.korhonen@laplandsafaris.fi

Lapland Hotels & Safaris -matkailukokonaisuus tarjoaa pohjoisen elämyksiä kaikille aisteille. Sen muodostavat Suomen suurin yksityinen hotelliketju Lapland Hotels, Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris Group Oy ja Lapland Ski Resorts. Koko konserni työllistää yhteensä noin 1 700 henkeä.

Lapland Safaris tarjoaa ainutlaatuisia luontoaktiviteetteja Lapin kahdeksassa kohteessa: Rovaniemellä, Ylläksellä, Saariselällä, Levillä, Luostolla, Oloksella, Hetassa ja Kilpisjärvellä. Lapland Hotelsiin kuuluu 19 hotellia, yli 2 400 huonetta ja huoneistoa sekä reilu 10 000 ravintolapaikkaa ympäri Suomen: Ylläksellä, Levillä, Saariselällä, Rovaniemellä, Oloksella, Luostolla, Kilpisjärvellä, Pallaksella ja Hetassa sekä Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja Kuopiossa. Lapland Ski Resorts muodostuu viidestä hiihtokeskuksesta, jotka sijaitsevat Ylläksellä, Luostolla, Oloksella, Pallaksella ja Rovaniemellä.

www.laplandsafaris.com
www.laplandhotels.com