Lapland Hotels & Safarikselle on myönnetty 27 kestävän matkailun STF-merkkiä – kierrätys ja eläinten hyvinvointi olivat tämän vuoden teemoja

Tiedote | pe lokak. 13 09:25:00 2023

Lähes kaikki Lapland Hotels & Safariksen yksiköt ovat saaneet kuluneen vuoden aikana Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -ympäristömerkin, joka on osoitus sitoutumisesta pitkäjänteiseen vastuullisuustyöhön. Matkailuyhtiö on tänä vuonna kehittänyt etenkin kierrätystä ja luonut uudenlaisen eläinten hyvinvointikriteeristön.

Matkailuyhtiö Lapland Hotels & Safarikselle on myönnetty syksyyn 2023 mennessä yhteensä jo 27 kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -merkkiä. Määrä on vajaa kymmenes kaikista Suomessa myönnetyistä STF-merkeistä. Visit Finlandin myöntämä merkki vaatii kestävän matkailun kehittämisohjelman suorittamista sekä sitoutumista vastuullisuuskriteereihin. Lapland Hotels & Safarikselle myönnettiin keväällä 2022 Ekokompassi-ympäristösertifikaatti, minkä myötä yhtiön eri yksiköt ovat voineet hakea myös STF-merkkiä.

Tähän mennessä STF-merkin ovat saaneet muun muassa kaikki Lapland Hotels -kaupunkihotellit (Helsinki, Tampere, Arena, Kuopio, Oulu), suurin osa Lapin hotelleista sekä ohjelmapalveluyhtiö Lapland Safarisin kaikki kohteet (Levi, Luosto, Rovaniemi, Saariselkä ja Ylläs). Myös Joulupukin Kammari, huskytila ja Lapland Ski Resorts Ounasvaara, Ski Resort Luosto ja Ylläs Ski Resorts Äkäslompolo ovat saaneet tunnustuksen vastuullisesta työstään.

– Olemme totta kai äärimmäisen iloisia siitä, että yksikkömme ovat aktiivisesti sitoutuneet vastuullisuustyöhön, ja tästä osoituksena saaneet tunnustuksen. Meille tämä on osoitus pitkäjänteisestä työstä vastuullisen matkailun ja pohjoisen luonnon säilyttämisen eteen, iloitsee Lapland Hotels & Safariksen ympäristövastaava Maria Astrén.

Muovinkierrätys jokaiseen kohteeseen ja uudet kriteeristöt huskyfarmeille

Lapland Hotels & Safarikselle vastuullisuus ja sen kehittäminen ovat kaiken tekemisen ydintä. Vastuullisuus tarkoittaa muun muassa Lapin luonnon ja paikallisten yhteisöjen kunnioittamista ja hyvinvoinnin luomista alueellisesti: yhtiö käyttää paikallisia palveluntarjoajia ja huolehtii, että myös yhteistyökumppanit sitoutuvat vastuulliseen toimintaan. Vuoden 2023 aikana Lapland Hotels & Safaris on edistänyt vastuullisuusohjelmaansa monilla konkreettisilla teoilla.

– Olemme esimerkiksi tehostaneet kierrätystä ja saimme muovinkierrätyksen mahdolliseksi ihan kaikissa kohteissamme keväällä 2023. Lisäksi kaikki käytöstä poistuvat tekstiilit, jotka kelpaavat kierrätykseen, toimitetaan nyt uudelleen käytettäväksi tai jalostettavaksi, Astren listaa.

Viimeisen vuoden aikana Lapland Safaris on tehnyt aiempaa kattavamman eläinten hyvinvointiohjelman ja -kriteeristön huskyfarmeille. Lisäksi ohjelmapalveluyhtiö on ollut aktiivisesti mukana luomassa koiravaljakkoajon turvallisuusohjetta yhdessä Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin kanssa. Yhtiö tekee myös hiilijalanjäljen uudelleenlaskentaa ja ottaa tänä syksynä käyttöönsä ensimmäiset sähkökelkat Lapin safareilleen. Lapland Hotels & Safariksen kaikissa kohteissa käytetään 100-prosenttisesti vihreää sähköä. Kuluneen vuoden aikana käytetty sähkö oli vesienergiaa.

– Vastuullisuusmerkin saaminen on osoitus siitä työstä, mitä olemme tehneet jo vuosia, mutta joka ei lopu koskaan. Etsimme jatkuvasti uusia keinoja toimia vastuullisemmin, niin ympäristön kuin sosiaalisten ja taloudellisten vaikutusten osalta. Sitoudumme kehittämään ympäristöasioita jatkuvasti parempaan suuntaan, koska Pohjoisen luonto ja tasapainoinen luontosuhde ovat meille ensiarvoisen tärkeitä.

Lue lisää Lapland Hotels & Safariksen vastuullisuusteoista: https://www.laplandhotels.com/FI/lapland-hotels-oy/vastuullisuus.html

Tukesin turvallisuusohje: https://tukes.fi/koiravaljakkopalveluiden-turvallisuusohje

Visit Finlandin Sustainable Travel Finland (STF) -vastuullisuusmerkki: https://travel-trade.visitfinland.com/en/sustainability/

Lisätietoja:

Maria Astrén
Destination Manager, ympäristövastaava
Lapland Hotels & Safaris
+358 40 484 1680
maria.astren@laplandhotels.com

Lapland Hotels & Safaris -matkailukokonaisuus tarjoaa pohjoisen elämyksiä kaikille aisteille. Sen muodostavat Suomen suurin yksityinen hotelliketju Lapland Hotels, Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris Group Oy ja Lapland Ski Resorts. Koko konserni työllistää yhteensä noin 1 700 henkeä.

Lapland Hotelsiin  kuuluu 19 hotellia, yli 2 400 huonetta ja huoneistoa sekä reilu 10 000 ravintolapaikkaa ympäri Suomen: Ylläksellä, Levillä, Saariselällä, Rovaniemellä, Oloksella, Luostolla, Kilpisjärvellä, Pallaksella ja Hetassa sekä Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja Kuopiossa.

Lapland Safaris tarjoaa ainutlaatuisia luontoaktiviteetteja Lapin viidessä kohteessa: Rovaniemellä, Ylläksellä, Saariselällä, Levillä ja Luostolla.

Lapland Ski Resorts muodostuu viidestä hiihtokeskuksesta, jotka sijaitsevat Ylläksellä, Luostolla, Oloksella, Pallaksella ja Rovaniemellä. www.laplandhotels.com, www.laplandsafaris.com