Lapland Hotels & Safarikselle vastuullisuus on kaiken tekemisemme ydintä. Käytämme paikallisia palvelutarjoajia ja meille on tärkeää, että myös yhteistyökumppanimme toimivat vastuullisesti. Haluamme osana lappilaista yhteisöä kehittää Lapin matkailua ympärivuotisesti ja luoda paikallista hyvinvointia toiminta-alueillemme. Ympäristön ja paikallisten yhteisöjen ohella huolehdimme myös asiakkaistamme ja omasta henkilökunnastamme.

Kuluneella tilikaudella olemme saaneet peräti 24 kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ympäristömerkkiä. Saimme keväällä 2022 Ekokompassi-ympäristösertifikaatin, jonka myötä yksikkömme ovat päässeet hakemaan Visit Finlandin myöntämää STF-merkkiä. Merkki on myönnetty muun muassa kaikille kaupunkihotelleimme, useille Lapin hotelleille sekä Lapland Safarikselle Levillä, Rovaniemellä ja Saariselällä. Myös Joulupukin Kammari ja Lapland Ski Resorts Ounasvaara ja Ylläs Ski Resorts Äkäslompolo ovat saaneet tunnustuksen vastuullisesta työstään.

Visit Finlandin myöntämä STF-merkki vaatii kestävän matkailun kehittämisohjelman suorittamista sekä sitoutumista vastuullisuuskriteereihin. Lapland Hotels & Safariksen osuus kaikista Suomessa myönnetystä merkeistä, yli kolmesta sadasta, on jo merkittävä. Olemme muutenkin kehittäneet vuoden aikana vastuullisuusohjelmaamme eteenpäin. Jatkossa sen on tarkoitus kattaa koko ESG-näkökulma, johon kuuluvat ympäristövaikutusten lisäksi sosiaaliset ja taloudelliset vaikutukset. Olemme aloittaneet kehittämään raportointia ja määrittelemään mittareita.

Saimme muovinkierrätyksen jokaiseen kohteeseemme

Kuluneen vuoden aikana olemme tehostaneet kierrätystä, ja saimme alkuvuodesta 2023 muovin kierrätyksen mahdolliseksi kaikkiin toimipaikkoihimme. Kierrättämisasiat ovat nousseet erityisen tärkeiksi etenkin jätelain uudistuksen myötä ja siksi, että kierrättäminen on tullut mahdolliseksi pohjoisemmankin Suomen yritystoiminnassa. Pyrimme viemään vastuullisuusasioista vahvemmin eteenpäin myös tuottajaverkostossamme.

Eläinten hyvinvointi on aina ollut meille ensiarvoisen tärkeää, ja kuluneella tilikaudella edistimme asioita vielä eteenpäin. Teimme husky-farmeillemme aiempaa kattavamman eläinten hyvinvointiohjelman ja -kriteeristön, jonka julkaisemme myöhemmin Lapland Safariksen verkkosivuilla. Lisäksi olemme noin vuoden ajan olleet aktiivisesti mukana työstämässä koiravaljakkoajojen turvallisuusohjetta Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (TUKES) kanssa. Ohje on nyt valmistunut ja löytyy TUKES:n verkkosivuilta.

Ensimmäiset sähkökelkat käyttöön talveksi

Alkaneen uuden kauden oleellisimpia askeleita ympäristöasioissa on varmistaa kierrätyksen ja muiden vastuullisuusasioiden sujuvuus paitsi meillä, myös alihankkijaverkostossamme kuten porotiloilla, husky-tiloilla ja muissa vierailukohteissa. Teemme myös parhaillaan hiilijalanjälkemme uudelleenlaskentaa. Edellinen on tehty viisi vuotta sitten. Tällä kertaa keskitymme kohteittain kiinteistöjen sekä muun toiminnan hiilijalanjälkeen. Ensi talveksi saamme safareille käyttöömme myös ensimmäiset sähkökelkat.

ESIMERKKEJÄ VASTUULLISUUSTEOISTAMME:

Lue lisää vastuullisuusteoistamme: https://www.laplandhotels.com/FI/lapland-hotels-oy/vastuullisuus/ekokompassi.html

PALAA VUOSIKERTOMUKSEN ETUSIVULLE