Kesä 2022 ei tuloksellisesti yltänyt aivan edellisen, poikkeuksellisen hyvän kesän tasolle, mutta pääsimme kuitenkin parempaan tulokseen kuin koronaa edeltävänä vuonna 2019.
Syksystä lähtien liikevaihtomme kehittyi suotuisasti sekä Lapissa että kaupunkikohteissamme.

Kulunut tilikausi oli ensimmäinen kaikista koronarajoituksista vapaa kausi, ja se myös näkyi asiakkaiden käyttäytymisessä. Asiakkaamme käyttävät myös palveluitamme entistä laajemmin, esimerkiksi hiihtokeskuksissamme välinevuokrauksen ja hiihtokoulujen käyttö kasvoi mukavasti. Erityisen ilahduttavaa oli huomata, että kotimainen lomamatkailu on edelleen suosittua ja sen suosio pysyi korkealla koko talvikauden ajan. Vaikka kuluttajien ostovoima heikkeni inflaation myötä, kotimaan matkailun volyymi säilyi.

Voimme olla erityisen iloisia, paitsi erinomaisesta 27 prosentin liikevaihdon kasvusta, myös koko ryhmittymämme asiakastyytyväisyydestä. Se on ollut pitkään kiitettävällä tasolla, mutta jopa parantunut entisestään. Hotelliasiakkaidemme suositteluhalukkuus muun muassa ylittää merkittävästi kansainvälisen hotellien keskiarvoluvun. Myös henkilöstötyytyväisyytemme kohosi hieman ja oli hyvällä tasolla. Luvut osoittavat, että meillä todella viihdytään!

Kehitimme vastuullisuusohjelmaamme entisestään

Menneellä kaudella Lapin matkailun ohjelmapalveluiden uranuurtaja Lapland Safaris pääsi kunnioitettavaan 40 vuoden keski-ikään. Samassa yhteydessä yhtiön pitkäaikainen toimitusjohtaja Jyrki Niva vetäytyi operatiivisesta toiminnasta ja uutena toimitusjohtajana talon sisältä aloitti Rami Korhonen. Menneen kauden päätteeksi Ounasvaaran hiihtokeskus valittiin vuoden lähihiihtokeskukseksi.

Edistimme myös meille tärkeää vastuullisuusohjelmaa. Lähes kaikki yksikkömme saivat Sustainable Travel Finland -ympäristömerkin. Olemme onnistuneet myös hiilijalanjälkemme pienentämisessä viimeisten vuosien aikana merkittävästi. Vastuullisuusohjelmamme keskeisiä elementtejä ovat ympäristön lisäksi paikallisuus sekä oman henkilöstömme hyvinvoinnista huolehtiminen.

Talven ennakkovaraustilanne näyttää hyvältä

Suurimpana haasteena kuluneen vuoden aikana oli edelleen henkilöstön saatavuus. Emme onnistuneet rekrytoimaan aivan sitä henkilöstömäärää, jota tavoittelimme, mutta onnistuimme rekrytoinneissa keskimääräistä paremmin koko matkailualalla. Inflaation nostamien raaka-aineiden ja energian hintojen vaikutukset olivat rajalliset. Tähän vaikutti esimerkiksi ostosopimuksiemme sisältö, energiaan etukäteen kiinnitetyt hinnat ja raaka-ainevalintojen onnistunut sopeuttaminen ravintolatoiminnassamme.

Alkaneeseen tilikauteen ja edessä siintävään talveen lähdemme positiivisin mielin: Lapin kohteidemme ennakkovaraustilanne näyttää jopa viime vuottakin paremmalta.

Uudella tilikaudella panostamme merkittävästi verkkokauppamme ja verkkosivustomme kehittämiseen. Edistämme myös Rovaniemellä Valionrannan ison hotelliprojektimme suunnittelua ja hankkeistamista. Hotelliin on suunnitteilla yli 250 huonetta, kokous- ja kongressitilat sekä hyvinvointikylpylä. Tutkimme edelleen myös muita laajennushankkeita.

Haluamme kiittää kuluneesta kaudesta koko henkilöstöämme, asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme.

Pertti Yliniemi
Hallituksen pj,