Lapland Hotels & Lapland Safaris ovat kestävän matkailun suunnannäyttäjiä

Tiedote | pe jouluk. 09 09:53:00 2022

– Matkailuyhtiöille myönnetty jo 21 vastuullisen matkailun STF-merkkiä

Lapland Hotels & Lapland Safaris –matkailukokonaisuus on vahvasti mukana Visit Finlandin kestävän matkailun kehittämisohjelmassa. Matkailuyhtiöille on tähän mennessä myönnetty jo 21 kestävän matkailun Sustainable Travel Finland -merkkiä, mikä on 10 prosenttia kaikista Suomessa myönnetyistä merkeistä. Lapland Hotelsille merkki on osoitus pitkäjänteisestä työstä vastuullisen matkailun ja pohjoisen luonnon säilyttämisen eteen.

STF-merkki on myönnetty muun muassa kaikille Lapland Hotelsin kaupunkihotelleille (Helsinki, Tampere, Arena, Kuopio Oulu), Lapin hotelleille sekä Lapland Safarikselle Levillä ja Rovaniemellä. Myös Joulupukin Kammari sekä Lapland Ski Resorts Ounasvaara ja Ylläs Ski Resorts Äkäslompolo ovat saaneet merkin vastuullisesta työstään.

Visit Finlandin myöntämä Sustainable Travel Finland -merkki vaatii kestävän matkailun kehittämisohjelman suorittamista sekä sitoutumista vastuullisuuskriteereihin. STF-merkki kattaa taloudellisen, ekologisen, sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden. Sen saadakseen hakijalla pitää olla myös jokin ympäristösertifikaatti, kuten Ekokompassi. STF-merkkiä ei voi hakea koko ketjulle, vaan jokaisen toimipaikan on haettava sitä erikseen.

– Meille merkin saaminen on tärkeää etenkin kansainvälisesti. Pystymme sen avulla virallisesti osoittamaan, mihin olemme panostaneet jo vuosia: teemme jatkuvasti töitä ympäristöasioiden eteen ja olemme sitoutuneet vastuulliseen matkailuun. Keväällä saimme jo Ekokompassi-sertifikaatin, mikä myös mahdollisti STF:n hakemisen, kertoo Lapland Hotels & Safarsiksen ympäristövastaava Maria Astrén.

Uusia ympäristöystävällisiä tapoja haetaan jatkuvasti

Kaiken kaikkiaan Lapland Hotelsin osuus Suomessa myönnetyistä STF-merkeistä on nyt 10 prosenttia. Merkin saaminen ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki työ olisi jo tehty.

– Vastuullisuustyö ei ole koskaan valmista. Esimerkiksi lait ja asetukset voivat muuttua tai tietoisuus asioista kasvaa, ja silloin on oltava hereillä. Nyt olemme sitoutuneet kehittämään ympäristöasioita parempaan suuntaan. Haluamme olla mukana, jos löytyy uusia, entistä ympäristöystävällisempiä tapoja tehdä asioita. Pohjoisen luonto ja tasapainoinen luontosuhde ovat meille ensiarvoisen tärkeitä, Astrén sanoo.

Viime vuosina Lapland Hotels on tehnyt useita konreettisia ympäristötekoja. Esimerkiksi konsernin kaikissa kohteissa siirryttiin käyttämään 100-prosenttisesti vihreää sähköä kaksi vuotta sitten.

Asiakkaille näkyvin toimenpide on ollut jätehuollon parantaminen. Lapland Hotels on ollut suunnannäyttäjänä Lapissa, jonka harvaanasutuilla alueilla kattavat kierrätyspisteet eivät ole itsestäänselvyys. Lapland Safariksella on puolestaan käytössä ympäristöystävällisemmät nelitahtikelkat käytössä ja kelkkasafarien päästöjä on kompensoitu.

Lapland Hotels & Saf myönnetyt Sustainable Travel Finland -merkit:

Lapland Hotels Bear’s Lodge
Lapland Ski Resort Ounasvaara
Ylläs Ski Resort, Äkäslompolo
Lapland Safaris Levi
Lapland Safaris Rovaniemi
Joulupukin Kammari

Lisätietoa STF-merkistä: https://www.businessfinland.fi/en/for-finnish-customers/services/travel/vastuullisuus/sustainable-travel-finland

Lue myös: https://www.laplandhotels.com/FI/lapland-hotels-oy/uutishuone/tiedotteet/lapland-hotels-lapland-safaris-ja-lapland-ski-resorts-matkailuyhtioille-ekokompassi-sertifikaatti-ymparistovastuu-on-tuonut-ekologisempia-kelkkoja-ja-lisaa-kierratyspisteita.html

Lisätietoja medialle ja haastattelupyynnöt:

Maria Astrén
Destination Manager, ympäristövastaava
+358 40 484 1680
maria.astren@laplandhotels.com

Lapland Hotels & Safaris -matkailukokonaisuus tarjoaa pohjoisen elämyksiä kaikille aisteille. Sen muodostavat Suomen suurin yksityinen hotelliketju Lapland Hotels, Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris Group Oy   ja Lapland Ski Resorts.  Koko konserni työllistää yhteensä noin 1 700 henkeä.
Lapland Hotelsiin  kuuluu 19 hotellia, yli 2 400 huonetta ja huoneistoa sekä reilu 10 000 ravintolapaikkaa ympäri Suomen: Ylläksellä, Levillä, Saariselällä, Rovaniemellä, Oloksella, Luostolla, Kilpisjärvellä, Pallaksella ja Hetassa sekä Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja Kuopiossa.
Lapland Safaris tarjoaa ainutlaatuisia luontoaktiviteetteja Lapin kahdeksassa kohteessa: Rovaniemellä, Ylläksellä, Saariselällä, Levillä, Luostolla, Oloksella, Hetassa ja Kilpisjärvellä. Lapland Ski Resorts muodostuu viidestä hiihtokeskuksesta, jotka sijaitsevat Ylläksellä, Luostolla, Oloksella, Pallaksella ja Rovaniemellä. www.laplandhotels.com, www.laplandsafaris.com