Lapland Hotels kehittää kokouspalveluja Lapissa ja kaupungeissa – yritykset palaavat yhä enemmän etäpalavereista perinteisiin tapaamisiin

Tiedote | ma huhtik. 08 15:51:00 2024

Kokousten ja yritystapahtumien järjestäminen on ollut viime vuosien aikana isossa murroksessa. Tarve yhteen kokoontumiselle on koronan jälkeen lisääntynyt, ja kokousjärjestelyihin panostetaan nyt aiempaa enemmän. Lapland Hotels on kehittänyt kokouspalveluja erityisesti pohjoisessa Suomessa, jossa laadukkaista kokouspaikoista on ollut pulaa. Yhtenäinen kokouskonsepti kattaa nyt kaikki ketjun kokouspalvelut aina Helsingistä Kilpisjärvelle saakka.

Suomen suurin yksityinen hotelliketju on tehnyt viime vuosina isoja satsauksia kokouspalveluihinsa ja yhtenäistänyt kokouskonseptiaan kasvaneen asiakaskysynnän vuoksi. Lapland Hotelsilla on tunturissa ja kaupungeissa noin parikymmentä kokouspaikkaa, joissa voi järjestää sekä pieniä alle kymmenenkin hengen kokouksia että jopa 500 hengen isompia tilaisuuksia. Monipuolisia kokoustiloja löytyy muun muassa kaikista Lapland Hotelsin kaupunkihotelleista ja Lapista esimerkiksi Olokselta, Pallakselta, Ylläkseltä, Leviltä, Hettasta ja Saariselältä.

Pohjois-Suomessa kokoustarjonta on ollut huomattavasti etelää vähäisempää, eikä laadukkaita kokouspaikkoja ole ollut riittävästi. Matkailuyhtiö onkin nyt panostanut kokouspalvelujen kehittämiseen erityisesti Lapin kohteissaan. Kokouspalvelun keskiössä on erinomainen palvelukokemus ja ruokatuote.

– Kokouksiin soveltuvien hotelliemme tarjonta on tuotu asiakkaille helpommin saavutettavaksi ja kokemus on yhtenäinen paikasta ja leveyspiiristä riippumatta. Kohteidemme erilaiset miljööt rikastuttavat tarjontaa: esimerkiksi Tampereen Arena-hotellin puitteet ovat hyvin erilaiset kuin Bear´s Lodge -hotellissa Rovaniemellä eli asiakkaillamme on käytössään monipuolinen kattaus, mistä valita kuhunkin tilaisuuteen sopiva lokaatio ja vaihtoehto, kertoo Lapland Hotelsin aluejohtaja Leena Turunen.

Kansainväliset yritysmatkaajat palaavat hitaammin

Turusen mukaan kokouspalveluissa arvostetaan tänä päivänä ennen kaikkea laatua, hyvää ruokaa ja palvelukokemusta. Kokouksissa ja yritystilaisuuksissa palvelu on tärkein osa-alue.

– Olemme jo useiden vuosien ajan satsanneet henkilökohtaisen palvelun polkuun, jonka myötä jokaisessa yksikössämme tai alueella on esimerkiksi oma myyntipalvelu. Myyntipalvelusta asiakas saa henkilökohtaista palvelua ja asioita hoidetaan yhden, nimetyn henkilön kautta. Monilla toimijoilla on tarjota hyviä, toimivia kokoustiloja, joten erottautumistekijänä henkilökohtaisen palvelun rooli on suuri.

Etelässä järjestetään eniten päiväkokouksia, Lapissa kokouksiin yhdistetään usein myös yöpyminen.
Tällä hetkellä kokousten kysyntä painottuu kotimaan asiakkaisiin. Turunen arvioi, että kansainväliset kokousasiakkaat antavat vielä hetken odotuttaa itseään, vaikka sekin puoli on piristymässä.

– Koronan jälkeinen aika ja yleinen maailmantilanne vaikuttavat kansainvälisten asiakkaiden aktiivisuuteen ja viive siellä puolella on kotimaata suurempi. Pohjoisen elämykset ovat nousseet todella tärkeäksi erottautumistekijäksi sekä kotimaan että kansainvälisille asiakkaille. Kokouksiin on mahdollista yhdistää elämykselliset ohjelmapalvelumme kuten husky-safarit ja moottorikelkka-, lumikenkä- tai revontuliretket. Arvostus ja ylpeys myös pohjoisen makumaailmaa kohtaan on kasvussa. Pohjoisessa-Suomessa on maailman paras ilmanlaatu, ja on hienoa voida kertoa, että meidän ruokamme kasvaa juuri siellä, jatkaa Turunen.

40 prosenttia yöpyjistä on yritysmatkustajia

Kokouspuolen lisäksi koko yritysmatkailun sektori on jatkanut piristymistään. Lapland Hotelsin kaikista yöpyjistä reilu 40 prosenttia on yritysmatkustajia. Luku on kasvanut selvästi viimeisen parin vuoden aikana, vaikka koronaa edeltävälle tasolle ei olekaan palattu.

– Suurin muutos on tapahtunut työ- ja vapaa-ajan matkustamisen rytmissä. Aiemmin työmatkustusta oli maanantaista perjantaihin, ja vapaa-ajan matkailijat täyttivät hotellit perjantaista sunnuntaihin. Nyt vapaa-ajan matkustusta on ympäri viikon ja vuoden, kun työmatkustus painottuu puolestaan tiistai–torstai-akselille. Myös työn ja vapaa-ajan yhdistävä bleisure-matkailu jatkaa vahvistumistaan. Pohjoisen elämyksiin nojaava konseptimme vastaan hyvin tähän tarpeeseen, Turunen sanoo.

Kuvaoikeudet: Lapland Hotels & Safaris

Leena Turunen,
Aluejohtaja
Helsinki-Oulu-Tampere-Kuopio-Rovaniemi-Porvoo
Lapland Hotels
leena.turunen@laplandhotels.com

Lapland Hotels & Safaris -matkailukokonaisuus tarjoaa pohjoisen elämyksiä kaikille aisteille. Sen muodostavat Suomen suurin yksityinen hotelliketju Lapland Hotels, Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris Group Oy ja Lapland Ski Resorts. Koko konserni työllistää yhteensä noin 1 950 henkeä.

Lapland Hotelsiin kuuluu 20 hotellia, yli 2 400 huonetta ja huoneistoa sekä reilu 10 000 ravintolapaikkaa ympäri Suomen: Ylläksellä, Levillä, Saariselällä, Rovaniemellä, Oloksella, Luostolla, Kilpisjärvellä, Pallaksella ja Hetassa sekä Helsingissä, Tampereella, Oulussa, Kuopiossa ja Haikon Kartano Porvoossa.

Lapland Safaris tarjoaa ainutlaatuisia luontoaktiviteetteja Lapin viidessä kohteessa: Rovaniemellä, Ylläksellä, Saariselällä, Levillä ja Luostolla.

Lapland Ski Resorts muodostuu viidestä hiihtokeskuksesta, jotka sijaitsevat Ylläksellä, Luostolla, Oloksella, Pallaksella ja Rovaniemellä. www.laplandhotels.com, www.laplandsafaris.com