Ylpeys Lapin ruokaa kohtaan tuo posiolaisen Tapio-ravintolan vierailulle Kultá Kitchen & Bariin Helsinkiin

Tiedote | ti lokak. 15 09:41:00 2019

Alkuvuodesta Bulevardille avannut lappilainen Kultá Kitchen & Bar tarjoaa pääkaupungissa maailman puhtaimpia raaka-aineita ja moderneja makuja. Ylpeydellä pohjoisen ruokakulttuuriin suhtautuva ravintola on kutsunut vieraakseen maineeseen nousseen posiolaisen Tapio-ravintolan. Kaksipäiväinen ravintolavierailu toteutetaan.

Kultá-ravintola on tunnettu sekä intohimoisesta suhtautumisestaan pohjoisen raaka-aineisiin että menun modernin laadukkaasta otteesta. Lappi ja sen luonto ovat ravintolassa kaiken tekemisen keskiössä. Raaka-aineiden alkuperä ja läheiset tuottajasuhteet ovatkin ravintolalle tärkeitä.

Loka-marraskuun vaihteessa Kultá saa vieraakseen Tapio-ravintolan. Alle vuosi sitten avattu Tapio on lyhyessä ajassa ehtinyt niittää mainetta niin kotimaassa kuin ulkomailla. Ravintola sai suomalaisravintoloista parhaat pisteet kestävää kehitystä arvioivassa pohjoismaisessa 360° Eat Guide -oppaassa.

Pieni posiolaisravintola nojaa Kultá-ravintolan lailla vahvasti pohjoisen paikallisiin raaka-aineisiin ja suhtautuu kokonaisvaltaiseen ravintolaelämykseen kunnianhimoisesti. Vastuullisuus ja luonnonläheisyys ovat molempien ravintoloiden toiminnan ytimessä.

– Jaamme Tapio-ravintolan kanssa samat arvot ja raaka-aineet. Halusimme tuoda Tapion vierailulle Helsinkiin ja näyttää, miten siistejä juttuja me pohjoisessa osaamme tehdä. Connor Laybourne hyppäsi innostuksesta, kun kysyin häntä vierailulle ravintolaamme, Lapland Hotelsin keittiömestari Tero Mäntykangas kertoo.

Yhteisen intohimon ja arvojen lisäksi vierailulla halutaan tarjota helsinkiläisille jotain uutta.

– Olemme toteuttaneet ennenkin keittiömestarivierailuja ravintoloissamme muissa kaupungeissa. Ei oikein ollut mieltä tuoda Helsinkiin vierailulle toista helsinkiläistä keittiömestaria. Halusimme tuoda jotain, mitä täällä ei muuten pääse kokemaan, Mäntykangas jatkaa.

Kahden päivän erikoismenu Connor Laybournen käsialaa

Vierailun aikana puikoissa häärii Tapion keittiöstä vastaava Connor Laybourne sekä salista vastaava Johanna Mourujärvi yhdessä Kultá-ravintolan henkilökunnan kanssa. Vierailun aikana tarjolla on Laybournen suunnittelema viiden ruokalajin menu. Menukokonaisuutta täydentää Kultá-ravintolan huolella valitsemat viinit.

– Annoimme Connorille raaka-aineet, ja hän suunnitteli niistä menun. Tarjolla tulee olemaan ravintolamme asiakkaille tuttuja raaka-aineita kuten kuningasrapua, rautua, tattia ja tietenkin poroa, Mäntykangas avaa.

Ravintola Tapio on marraskuussa 2018 keskelle Posion korpimetsää avattu ravintola. Aiemmin muun muassa Lontoossa asunut ja työskennellyt pariskunta Connor Laybourne ja Johanna Mourujärvi päättivät palata Johannan kotitilalle Posioon ja perustaa ravintolan. Lähiruokaa painottavan ravintolan raaka-aineista lähes 90 prosenttia tulee Posiolta ja muualta Lapista.

Tero Mäntykangas
Keittiöpäällikkö, Lapland Hotels
tero.mantykangas@laplandhotels.com, p. 0400 891544

Lapland Hotels on Suomen suurin yksityinen hotelliketju, johon kuuluu 18 hotellia ja 2300 huonetta ja huoneistoa sekä 9 800 ravintolapaikkaa ympäri Suomea; Ylläksellä, Levillä, Saariselällä, Rovaniemellä, Oloksella, Luostolla, Kilpisjärvellä, Pallaksella ja Hetassa sekä Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja Kuopiossa. Lisäksi hotelliketjulla on hiihtokeskustoimintaa Ylläksellä, Luostolla, Oloksella, Pallaksella ja Rovaniemellä. Konserniin kuuluu myös Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris.