Tänä vuonna Joulupukilta on toivottu eniten yhtä asiaa ympäri maailmaa

Tiedote | to jouluk. 15 14:53:00 2022

Rovaniemellä sijaitsevassa Joulupukin Kammarissa tiedetään aina, mitkä ovat suosituimmat toivelelut ja -lahjat. Tänä vuonna Joulupukilta on kuitenkin toivottu eniten yhtä asiaa ympäri maailmaa: rauhaa – ja se onkin nostettu tämän joulun pääteemaksi. Joulupukin Kammarin vilkkain sesonki on alkanut, ja marras-joulukuun aikana Kammarissa vierailee arvion mukaan noin 170 000 kävijää. Vastuullisuus on erityisesti tänä vuonna vahvasti läsnä, sillä Joulupukin Kammarille on myönnetty Sustainable Travel Finland -sertifikaatti.

Joulupukille on perinteisesti sadellut lukuisia lahjatoiveita. Tänä vuonna yhteydenotoissa kuitenkin korostuu yksi toive ylitse muiden: rauha. Viesteissä toistuvat myös sanat jakaminen ja välittäminen.

– On koskettavaa ajatella, että vaikka aika ja vuosisadat vaihtuvat, joulun kaunein sisältö, eli rauha ja hyvä tahto, säilyy sukupolvelta toiselle. Tänä vuonna oma joulutoivomukseni on, että me kaikki auttaisimme heitä, jotka ovat avun tarpeessa, Joulupukki kehotti Rovaniemen joulunavauksessa marraskuussa.

Joulupukin luona vieraillaan nyt innokkaasti

Napapiirillä riittää kuhinaa, sillä Joulupukin Kammarin kävijämäärät ovat palautumassa koronaa edeltävälle, eli vuoden 2019, tasolle. Päätonttu Minttu Kariniemi-Aula kertoo, että Joulupukkia tullaan tapaamaan kaikista maailman kolkista. Myös korona-aikana lanseerattu videopuhelu Joulupukin kanssa on edelleen suosittu vaihtoehto.

– Videopuheluiden suosio on pysynyt samalla tasolla kuin koronan aikana. Se on helppo tapa saada yhteys Joulupukkiin, eikä välimatka ole este monien pitkäaikaisen haaveen toteuttamiselle.

Napapiirillä Kammarissaan Joulupukki vastaanottaa vierailijoita ja kuuntelee toiveita, muttei kuitenkaan edelleenkään kättele tai ota polvelleen istumaan. Myös käsidesi on Kammarissa ahkerassa käytössä ja vierailulle kannustetaan tulemaan vain terveenä.

Vastuullisuustyöstä Sustainable Travel Finland -merkki

Joulupukin Kammarille on tänä vuonna myönnetty Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -merkki, joka edellyttää kestävän matkailun ohjelman suorittamista ja sitoutumista vastuullisuuskriteereihin. Kammarille merkki on osoitus pitkään tehdystä, arvokkaasta työstä kestävän matkailun eteen.

Joulupukin Kammarissa suositaan esimerkiksi paikallisia palveluntarjoajia, työllistetään lähialueen ihmisiä sekä käytetään mahdollisuuksien mukaan julkisia kulkuneuvoja tai kimppakyytejä. Myös jätehuoltoa ja energiasäästämistä on parannettu.

– Tasapainoinen luontosuhde on Joulupukin ja koko Kammarin tärkeimpiä arvoja: puhdas ja hyvinvoiva luonto on parhaita lahjoja, mitä voimme tuleville sukupolville antaa, summaa päätonttu Kariniemi-Aula.

Joulupukin Kammari sai toukokuussa myös Ekokompassi-sertifikaatin. STF-merkin saaminen edellyttää Ekokompassia tai vastaavaa sertifikaattia.

Lapland Hotels & Safaris -matkailukokonaisuus tarjoaa pohjoisen elämyksiä kaikille aisteille. Sen muodostavat Suomen suurin yksityinen hotelliketju Lapland Hotels, Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris Group Oy ja Lapland Ski Resorts. Koko konserni työllistää yhteensä noin 1 700 henkeä.

Lapland Hotelsiin kuuluu 19 hotellia, yli 2 400 huonetta ja huoneistoa sekä reilu 10 000 ravintolapaikkaa ympäri Suomen: Ylläksellä, Levillä, Saariselällä, Rovaniemellä, Oloksella, Luostolla, Kilpisjärvellä, Pallaksella ja Hetassa sekä Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja Kuopiossa. Lapland Safaris tarjoaa ainutlaatuisia luontoaktiviteetteja Lapin kahdeksassa kohteessa: Rovaniemellä, Ylläksellä, Saariselällä, Levillä, Luostolla, Oloksella, Hetassa ja Kilpisjärvellä. Lapland Ski Resorts muodostuu viidestä hiihtokeskuksesta, jotka sijaitsevat Ylläksellä, Luostolla, Oloksella, Pallaksella ja Rovaniemellä. www.laplandhotels.com, www.laplandsafaris.com