Tänä vuonna joulun paras lahja on hyvä mieli

Tiedote | ma jouluk. 20 12:34:00 2021

Joulupukin apulaiset vastaanottavat Rovaniemellä, Joulupukin Pajakylässä vuosittain puolisen miljoonaa kirjettä, joissa tänä vuonna on korostunut yksi selkeä teema. Toivelistojen kärkipäähän on noussut perinteisten aineellisten lahjojen rinnalle hyvä mieli ja yhdessäolo. Joulupukki vetoaa nyt kaikkia joulun ystäviä avuksi, jotta lapsille saataisiin ikimuistoinen ja onnellinen joulu.

Lasten hyvinvointi ja onnellisuus on nostettu tänä vuonna erityiseksi teemaksi Napapiirillä, pian 30 vuotta täyttävässä Joulupukin Kammarissa. Korona-ajan vaikutus näkyy selvästi lasten kirjeissä, joiden määrä ylittää reilusti viimevuotisen.

– Jo kohta kaksi vuotta olemme viettäneet epätavallista aikaa. Se on pitkä aika meille kaikille, mutta ajatelkaa vaikkapa kuusivuotiasta pientä lasta: pandemia-aika on kestänyt melkein kolmanneksen hänen elämästään. Viime jouluna koronan vaikutus ei vielä lasten kirjeissä juurikaan näkynyt, mutta tänä vuonna on tapahtunut muutos. Lapset toivovat Joulupukilta enemmän ei-materiaalisia asioita kuten yhdessä vietettyä aikaa läheisten kanssa, sanoo Joulupukin Kammarin Päätonttu Minttu Kariniemi-Aula.

Joulupukki haastaa nyt meidät kaikki yhdessä tekemään lapsille ja lapsenmielisille kaikkien aikojen joulun.

– Ympäri maailmaa on kantautunut huolestuttavia uutisia lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja jaksamisesta. Joulun lähestyessä on aika kääntää tuo huoli hyvän tahdon haasteeksi. Minä toivon, että tänä vuonna me kaikki auttaisimme tekemään lapsille onnellisen ja ikimuistoisen joulun. Sellaisen, jota he vuosikymmenien päästä muistelisivat omille lapsille ja lapsenlapsilleen entisaikojen aitona jouluna, Joulupukki sanoo.

Myös Joulupukin Kammarin kanssa samaan konserniin kuuluvat Lapland Hotels ja Lapland Safaris haluavat osaltaan vähentää eriarvoisuutta ja auttaa lapsia ja nuoria kotimaassa lahjoittamalla noin 10 000 euron arvosta majoituslahjakortteja vähävaraisille perheille Pelastakaa Lapset ry:n kautta. Pelastakaa Lapset ry on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton, vuonna 1922 perustettu kansalaisjärjestö, joka edistää lapsen oikeuksien toteutumista Suomessa ja maailmalla.

Joulupukin tapaamiseen turvallisia vaihtoehtoja, myös kosintoja viikoittain Kammarissa

Tänä vuonna Joulupukin Kammarin kävijämäärä jopa viisinkertaistuu edellisvuoteen verrattuna. Joulukuun vieraiden määrän arvioidaan nousevan noin 75 prosenttiin viimeisimmän ennätysvuoden 2019 lukemasta. Sekä vieraiden että henkilökunnan turvallisuuteen kiinnitetään jatkuvasti huomiota: vieraiden tulee käyttää maskia ja läpinäkyvä piparkakun muotoinen pleksilasi auttaa pitämään turvavälit Joulupukkiin.

– Kättely ja koskettaminen eivät kuulu tähän aikaan. Elämme poikkeuksellisia aikoja, ja ehkäpä juuri sen takia Joulupukin tapaamista arvostetaan entistäkin enemmän. Ihmiset ovat alkaneet palata tänne. Esimerkiksi yhtään kosintaa ei nähty 1,5 vuoteen Kammarissa, mutta tänä syksynä niitä on ollut jälleen viikoittain, Minttu Kariniemi-Aula iloitsee.

Joulupukin voi tavata myös etäyhteyden kautta. Viime vuonna suosituksi tulleet videopuhelut ja -striimaukset sekä asiakkaille räätälöidyt tallennettavat videotervehdykset ovat myös tänä sesonkina tilattavissa. Joulupukin Kammarista voi tilata verkkokaupan kautta myös jouluun, Napapiiriin ja Lappiin teemoitettuja tuotteita itselle tai ystävilleen. Suosituimpia ovat olleet yllätyslahja tai kirje Joulupukilta.

Lisätietoja:

Minttu Kariniemi-Aula Päätonttu, Joulupukin Kammari minttu@santaclausoffice.com +358 40 516 7282 Jyrki Niva Hallituksen puheenjohtaja, Joulupukin Kammari Toimitusjohtaja, Lapland Safaris jyrki.niva@laplandsafaris.fi +358 400 692 069