Mystinen tuulahdus pohjoisesta – moderni lappilainen Kultá-ravintola tarjoilee pohjoisen puhtaimmat maut ja ainutlaatuisimmat elämykset

Tiedote | pe lokak. 26 09:03:00 2018

Tammikuussa avattava Kultá Kitchen & Bar tuo Helsinkiin kiinnostavimmat lappilaiset raaka- aineet ja modernit maut. Ruokalistalta tulee löytymään muun muassa rautua, riekkoa, siikaa ja kuusenkerkkää – poroa unohtamatta. Ravintola tulee toimimaan Helsingin keskustassa Lapland Hotels Bulevardin yhteydessä.

Kultá-ravintolan yhteyteen avataan myös pohjoisen aitoja ja raikkaita makuja tarjoileva baari sekä Rikastamo-juhlakerros, jotka tuovat yhdessä avautuvan hotellin kanssa palan pohjoista elämystä urbaaniin kaupunkiympäristöön.

– Haluamme tuoda lappilaisuuden modernin version Helsinkiin ja tarjota jotain, mitä täällä ei ole ennen nähty. Lappi ja sen luonto ovat keskiössä kaikessa, mitä me teemme. Satsaamme paljon miljööseen ja sen henkimään rauhallisuuteen. Pääosassa on ensiluokkainen palvelu, Kultá- ravintolan ja Rikastamon ravintolapäällikkö Riikka Tenhunen sanoo.

Lappilainen ruoka sopii hyvin tämän hetken ruokatrendiin, jossa raaka-aineen alkuperä on avainasemassa. Aitoihin makuihin perustuva keittiö nojaa vahvasti maailman puhtaimpiin raaka- aineisiin. Keittiön sydämenä toimiva hiiligrilli tuo raaka-aineiden parhaat puolet esille.

– Puhdas ruoka on nyt todella pinnalla. Lapin raaka-aineet ovat luonnollinen vastaus tähän trendiin. Me lappilaiset syömme sitä, mitä näemme, kun katsomme ikkunasta ulos. On mahtavaa tarjota asiakkaillemme ruokaa, jonka alkuperän tiedämme tarkalleen, Lapland Hotelsin keittiöpäällikkö Tero Mäntykangas kertoo.

Kultá-ravintolan listalla tullaan näkemään kaikki Lapin arvostetuimmat raaka-aineet. Tarjolla on niin riekkoa, kuningasrapua, rautua kuin japanilaisten arvostamaa matsutake-sientäkin.

– Raaka-aineiden suhteen olemme mahdollisimman omavaraisia. Tunnen, mistä poromme tulevat, kuka on riekkojemme toimittaja ja tiedän Sodankylästä tulevien kaskinauriiden alkuperän tarkkaan. Raaka-aineiden saatavuuden osalta suurin sesonkimme on elokuusta lokakuulle. Hankinnoissa saakin olla aika hereillä – on suunniteltava tarkkaan esimerkiksi seuraavan vuoden hillatarve, jotta aamiaiselle riittää aina aitoa lappilaista marjaa, Mäntykangas selventää.
Kultaa, luonnon kiveä ja neljätoistametrinen baaritiski

Ravintolan sisustukseen on tuotu pohjoisen tunnelmaa ja rauhaa tummilla sävyillä ja ripauksella kultaa. Anu Pentik on suunnitellut astiat varta vasten ravintolalle. Kiinteä osa kokonaisuutta on myös neljätoistametrinen kultainen baaritiski.

– Baari on ehdottomasti tärkeä osa ravintolaamme. Ajatuksena on, että baari palvelee myöhäisiltaan asti. Baari on ainutlaatuinen paitsi näyttävän ulkonäkönsä puolesta, myös drinkkilistansa vuoksi. Monesta paikasta ei Helsingissä saa vaikka jäkäläkoristetta lasinsa reunalle, Tenhunen kehuu.
Kesäsisin lisätilaa ravintolalle tuovat kaksi terassia. Lisäksi Lapland Hotels Bulevardin yhteydessä toimii juhlakerros erilaisten juhlien ja kokousten järjestämiseen.

– Puhtaat maut ja huolella suunniteltu miljöö luovat elämyksen, joka jättää vahvan muistijäljen. Rikastamon juhlakerroksessa pääsee nauttimaan vaikka merkkipäivistä Lapin mystisyyttä henkivässä ympäristössä, Tenhunen avaa.

Kultá-ravintolan makumaailmaa esiteltiin Helsingissä jo kesäkuussa Mäntykangas joukkoineen esitteli alkukesästä osaamistaan Taste of Helsinki -tapahtumassa. Lappilainen keittiö ja ainutlaatuiset maut keräsivät tapahtumassa paljon huomiota. Moni pääsikin tutustumaan ensimmäistä kertaa harvinaisempiin raaka-aineisiin.

– Taste of Helsingissä meillä oli hyvin paljon samoja elementtejä, mitä Kultá-ravintolassa tullaan näkemään. Ainakin kuusenkerkkäpeston, tattikinuskin ja raudun tuomme tapahtumasta ravintolaamme. Esimerkiksi rautu on raaka-aineena sellainen, että harva on päässyt siihen aikaisemmin tutustumaan. Moderni lappilainen keittiö sai tapahtumassa loistavan vastaanoton, Mäntykangas avaa.

Tero Mäntykangas
Keittiöpäällikkö, Lapland Hotels
tero.mantykangas@laplandhotels.com, p. 0400 891544

Leena Turunen
Aluejohtaja, Lapland Hotels
leena.turunen@laplandhotels.fi, p. 0445450545

Lapland Hotels on Suomen suurin yksityinen hotelliketju, johon kuuluu 18 hotellia ja 2100 huonetta ja huoneistoa sekä yli 9 000 ravintolapaikkaa ympäri Suomea; Ylläksellä, Levillä, Saariselällä, Rovaniemellä, Oloksella, Luostolla, Kilpisjärvellä, Pallaksella ja Hetassa sekä Tampereella, Oulussa ja alkuvuodesta 2019 myös Helsingissä. Lisäksi hotelliketjulla on hiihtokeskustoimintaa Ylläksellä, Luostolla, Oloksella, Pallaksella ja Rovaniemellä. Konserniin kuuluu myös Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris.

www.laplandhotels.com