Lumivyöryvaaraan valmistauduttu Lapland Hotelsilla vuosikymmenten kokemuksella – Ylläksellä tilannetta seurataan päivittäin

Tiedote | pe helmik. 14 00:00:00 2020

Ilmatieteen laitos varoitti aiemmin tällä viikolla, että lumivyöryjen todennäköisyys Lapissa on huomattava kuudella tunturialueella. Sään ja olosuhteiden mukaan elävää ennustetta päivitetään jatkuvasti. Lapland Hotelsin hiihtokeskuksissa tilannetta seurataan tarkkaan ja tietoa mahdollisesta vaarasta jaetaan etenkin luonnonvaraisilla rinteillä laskeville vapaalaskijoille. Hoidetuilla rinteillä laskijoilla ei ole vaaraa.

Lapland Hotelsin omistamissa hiihtokeskuksissa Ylläksellä, Pallaksella, Oloksella, Luostolla ja Ounasvaaralla turvallisuus on kaiken toiminnan lähtökohta. Oloksen ja Ounasvaaran rinnealueiden läheisyydessä ei lumivyöryvaaraa ole käytännössä ollenkaan.

Vuosia ensiluokkaista lumiturvallisuutta kehittänyt Ylläs Ski Patrolin lumivyöryennustetiimi tuottaa päivittäistä paikallista lumivyöryennustetta, josta dataa jaetaan myös Ilmatieteen laitokselle. Ennusteet pohjautuvat päivittäisiin paikallisiin mittauksiin ja havaintoihin, oman ennustealueen maaston vankkaan tuntemukseen kesällä ja talvella sekä historiatietoon aiempina vuosina tapahtuneista vyöryistä.

– Olemme kartuttaneet tietoa, taitoa ja käyneet koulutuksia lumiturvallisuuteen liittyen jo vuodesta 1996 lähtien. Vapaaehtoisuuteen perustuva työmme nojaa omaan vahvaan kiinnostukseemme ja haluun kehittää asiantuntemusta Suomessa. Ei meitä mikään velvoita sinne kansallispuiston puolelle lähtemään, mutta haluamme tarjota asiakkaillemme laadukkaasti
tuotettua tietoa lumiturvallisuudesta ja antaa vapaalaskijoille hyvät eväät mahdollisimman turvallisiin laskuretkiin, lumiturvallisuuden asiantuntija ja Ylläs-Skin rinnetoimenjohtaja Tuomo Poukkanen kertoo.

Ylläs Ski Patrolin lumivyöryennustetiimi on maan huippua lajissaan ja suurin osa tiimistä on pätevöitynyt lumiturvallisuuden asiantuntijoiksi arvostetun kanadalaisen CAA:n (Canadian Avalanche Association) koulutuksen kautta. Ylläs Ski Patrolin tiimin jäsenet toimivat yhteistyössä viranomaisten kanssa ja myös kouluttavat pelastuslaitosta lumiturvallisuuden varmistamiseksi.

Myös Pallaksella lumivyöryteknikot tuottavat vastaavaa päivittäistä lumivyöryennustetta, josta dataa jaetaan Ilmatieteen laitokselle ja Metsähallitukselle.

Hoidetuilla rinteillä ei vaaraa, mutta vapaalaskijan on tunnettava riskit

Lumivyöryvaara ei vaikuta hoidetuilla rinteillä laskijaa, mutta vapaalaskijoiden on syytä seurata päiväkohtaista tilannetietoa.

– Lumivyöryvaara koskee luonnontilaisia rinteitä, joista suurin osa ei ole Ylläksellä lähelläkään hiihtokeskuksen hoidettuja rinnealueita. Hoidetuilla rinteillä voi edelleen laskea aivan huoletta, Poukkanen kertoo.

Viime vuosina suosiotaan nostanut vapaalasku on houkutellut harrastuksen pariin paljon uusia laskijoita. Vapaalaskijat laskevat nimenomaan luonnon rinteillä, joilla lumivyöryriski on olemassa.

– Vapaalasku on kasvattanut suosiotaan ja varustemyyjät ovat raportoineet tätä tarkoitusta varten suunniteltujen välineiden menekin selvästi kasvaneen. Tämä iloinen asia on tuonut lajin pariin paljon uusia harrastajia, joista iso osa on varmasti perehtynyt asianmukaisesti lumiturvallisuusasioihin ja seuraa ennusteita tarkasti. Toki joukossa on myös harrastajia, jotka eivät ehkä ymmärrä kaikkia riskejä. Pyrimme jatkuvasti kertomaan aiheesta ja tarjoamaan ajantasaista tietoa muun muassa sosiaalisen median kanavissamme, Poukkanen muistuttaa.

Erityisen runsasluminen talvi on osaltaan lisännyt hieman vyöryn vaaraa. Lumivyöryennustetiimin toimesta havaittuja lumivyöryjä on tänä vuonna Ylläksellä ollut kolme ja Pallaksella ainakin yksi hieman isompi.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
Tuomo Poukkanen