Laskukausi käynnistyy tänä viikonloppuna Ylläksellä ja Ounasvaaralla

Tiedote | to marrask. 17 12:25:00 2022

Lapin hiihtokeskuksissa, Ylläksellä ja Ounasvaaralla, valmistaudutaan tulevaan kauteen odottavin mielen. Ylläs Ski Resortissa ensimmäinen rinne aukeaa laskijoille perjantaina 18.11., ja Ounasvaaran Oukku Open 2022 -avajaistapahtumaa vietetään lauantaina 19.11. Pohjois-Suomi kiinnostaa nyt erityisesti kansainvälisiä matkailijoita ja se näkyy myös hiihtokeskuksissa. Kotimaisten matkailijoiden osalta kysyntää on vielä kauden alussa vaikea arvioida.

Ylläksellä ja Ounasvaaralla ensimmäiset rinteet avataan laskijoille suunnitellusti, vaikka sääolosuhteet ovat olleet tänä syksynä Lapissa haastavat. Säilölumen ansiosta Ylläksellä aukeaa perjantaina vähintäänkin yksi rinne ja Ounasvaaralla pääsee lauantaina laskemaan näillä näkymin kahdessa rinteessä ja lasten harjoittelualueella.

– Onneksi meillä on käytössämme säilölunta, jonka ansiosta saamme rinteitä auki avajaisia varten, Lapland Ski Resort Ounasvaaran rinnetoimenjohtaja Juhani Roininen kertoo. Tuleva laskukausi näyttää Ounasvaaran osalta hyvältä, sillä paikallisten kausikorttilaisten lisäksi Rovaniemi kiinnostaa kohteena taas myös kansainvälisiä matkailijoita.

– Koronan väistyminen on lisännyt ihmisten tarvetta matkustaa. Meille tullaan esimerkiksi Isosta-Britanniasta, Hollannista, Saksasta, Ranskasta ja Espanjasta. Ounasvaaralla on valmistauduttu tulevaan kauteen muokkaamalla ja tasoittamalla rinnepohjia, joten niihin tarvitaan aiempaa vähemmän lunta ja ne saadaan nopeammin käyttökuntoon. Myös säilölumelle on tehty enemmän varastotilaa.

Ylläksellä uusia hissejä ja opasteita

Vaikka ensimmäiseen rinteeseen pääsee jo perjantaina, Ylläs Ski Resortin virallisia kauden avajaisia vietetään 2.–4.12. Ylläs Ski Resort, Äkäslompolon rinnetoimenjohtaja Tuomo Poukkanen suhtautuu tulevaan kauteen odottavin mielin.

– Majoituskohteista on kuulunut positiivista viestiä alkukauden osalta, mutta kokonaistilannetta on vielä tässä vaiheessa vaikea arvioida. Uskon kuitenkin, että Lappi ja sen laskumahdollisuudet kiinnostavat edelleen myös kotimaisia matkailijoita. Tänne on turvallista tulla nauttimaan lomasta.

Ylläksen kauden uutuudet ovat kuuden hengen tuolihissi ja katettu mattohissi. Myös rinneopasteita on yhtenäistetty ja säilölumen varastointia parannettu Ounasvaaran tavoin.

Molemmille hiihtokeskuksille Sustainable Travel Finland -merkki

Sekä Ylläs Ski Resortille että Ounasvaaralle on myönnetty tänä vuonna Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -merkki, joka on saatu seurauksena seitsemän askeleen kehittämispolusta, jolla todennetaan yrityksen halu kehittää vastuullisuutta ja omalta osaltaan minimoida matkailun hiilijalanjälkeä. – Vastuullisuus huomioidaan meillä kaikissa toiminnoissa, yksi askel kerrallaan. Käytämme Ylläksellä esimerkiksi molemmin puolin tunturia 100 % uusiutuvaa energiaa ja seuraavaksi tuomme asiakkaiden käyttöön jätteidenlajittelupisteet rinteisiin, Poukkanen jatkaa.

Ylläs Ski Resortissa ensimmäiset rinteet aukeavat pe 18.11., viralliset avajaiset 2.–4.12. Oukku Open -avajaistapahtuma la 19.11. klo 10–17 Ounasvaaran hiihtokeskuksessa Rovaniemellä. Kausikortteja myynnissä molempiin hiihtokeskuksiin alennetulla hinnalla 6.12. asti.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Juhani Roininen
Rinnetoimenjohtaja
Lapland Ski Resort Ounasvaara
juhani.roininen@laplandhotels.com

Tuomo Poukkanen
Rinnetoimenjohtaja
Ylläs Ski Resort, Äkäslompolo
tuomo.poukkanen@laplandhotels.com

Lapland Hotels & Safaris -matkailukokonaisuus tarjoaa pohjoisen elämyksiä kaikille aisteille. Sen muodostavat Suomen suurin yksityinen hotelliketju Lapland Hotels, Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris Group Oy ja Lapland Ski Resorts. Koko konserni työllistää yhteensä noin 1 700 henkeä.

Hotelliketjuun kuuluu 19 hotellia, yli 2 400 huonetta ja huoneistoa sekä reilu 10 000 ravintolapaikkaa ympäri Suomen: Ylläksellä, Levillä, Saariselällä, Rovaniemellä, Oloksella, Luostolla, Kilpisjärvellä, Pallaksella ja Hetassa sekä Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja Kuopiossa. Lapland Safaris tarjoaa ainutlaatuisia luontoaktiviteetteja Lapin kahdeksassa kohteessa: Rovaniemellä, Ylläksellä, Saariselällä, Levillä, Luostolla, Oloksella, Hetassa ja Kilpisjärvellä. Lapland Ski Resorts muodostuu viidestä hiihtokeskuksesta, jotka sijaitsevat Ylläksellä, Luostolla, Oloksella, Pallaksella ja Rovaniemellä.

www.laplandhotels.com, www.laplandsafaris.com