Lapponia-hiihto osaksi Visma Ski Classics Challenger -sarjaa

Tiedote | ti marrask. 24 09:00:00 2020

Lapponia-hiihto on perinteinen, kevättalvella Tunturi-Lapin maisemissa hiihdettävä kolmipäiväinen tapahtuma. Hiihtomatkoja on tarjolla sekä kunto-, että kilpahiihtäjille. Vuoden 2021 Lapponia-hiihto on ensimmäistä kertaa osa maailman johtavaa pitkien matkojen hiihtotapahtumien Visma Ski Classics Challenger -sarjaa. Tämän myötä Lapponia-hiihtoon kohdistuu myös kansainvälistä huomiota.

Tapahtuma kerää Olos-tunturin maisemiin vuosittain useita satoja hiihtäjiä kannustus- ja huoltojoukkoineen. Lapponia hiihto on järjestetty Oloksella vuodesta 1978 saakka. Se jäi koronavirustilanteen takia järjestämättä keväällä 2020. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun tapahtumaa ei sen 43 vuotisen historian aikana voitu järjestää.

Lapponia-hiihto ry:n puheenjohtajana toimiva, Lapland Hotels & Safaris aluejohtaja Tomi Kuosmanen on tapahtuman kansainvälisyyden kasvusta innoissaan:

"Olemme erittäin iloisia ja ylpeitä siitä, että Lapponia-hiihto on nyt osa tätä kansainvälistä ja laadukasta hiihtotapahtumien sarjaa! Visma Ski Classics Challenger -sarjaan pisteitä keräävät kaikkina kolmena kisapäivänä pitkille matkoille osallistuvat hiihtäjät. Tämä tuo varmasti paikalle uusia Oloksen kävijöitä ja antaa Lapponia hiihdolle tilaisuuden saada näkyvyyttä kansainvälisesti. Tapahtuma on tässä iässä ainutlaatuinen katsaus maastohiihdon historiaan."

Uudistuksia myös itse Lapponia-hiihtoon luvassa

Järjestyksessä 44. Lapponia-hiihto hiihdetään huhtikuussa 2021 samoilla maisemallisesti upeilla reiteillä kuin aiemminkin. Tällä kertaa tapahtumaa on uusittu niin, että kisan kahtena ensimmäisenä päivänä pitkillä matkoilla (Keimiön Kiekerö 60 km ja Himmelriikin Hiihto 50 km) on mahdollisuus startata perinteisen tyylillä tuntia ennen vapaan tyylin lähtijöitä. Näin halutaan mahdollistaa nautinnolliset hiihtopäivät myös perinteisen tyylin hiihtäjille.

Uudistus oli tarkoitus toteuttaa jo keväällä 2020, mutta tuolloin hiihtotapahtumaa ei päästy järjestämään koronatilanteen takia. Huhtikuun 2021 tapahtuman suunnittelussa varaudutaan koronaan huolellisesti. Tapahtumakeskuksena toimii perinteen mukaisesti Lapland Hotels Olos, josta kilpailun avausmatka starttaa ja kaikki osakilpailut päättyvät. Tapahtuman tarkka päivämäärä on 12.-16.4.2021.

Lisätietoja tapahtumasta:

Tomi Kuosmanen,