Lapland Safariksen talvikausi oli ennätyksellisen hyvä: eurooppalaisten luontoinnostus vain vahvistui korona-ajan jälkeen

Tiedote | ma helmik. 13 10:36:00 2023

Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris on saanut toisinaan myydä ei-oota suosituimmille safareilleen tänä talvena. Revontulia, pakkasta ja lappilaista elämää tullaan katsomaan ja kokemaan nyt eri puolilta Eurooppaa, ja luontoinnostus on vain kasvanut korona-ajan jälkeen. Lapin erämaahan lähdetään luotettavan ja tunnetun toimijan kanssa.

Lapland Safariksen talvikauden 2022–2023 myynti on jo lähellä yrityksen ennätyssesonkia. Helmikuuhun mennessä kauden asiakasmäärät ovat olleet jopa korkeammat kuin koronaa edeltävällä kaudella, vuosina 2019–2020. Tällä hetkellä noin 98 prosenttia yrityksen asiakkaista tulee Euroopasta, enimmäkseen Britanniasta, Ranskasta, Alankomaista, Italiasta ja Espanjasta.

– Lappi veti hyvin kansainvälisiä matkailijoita jo ennen korona-aikaa, mutta on vahvistanut vetovoimaansa entisestään koko Euroopan markkinassa. Korona-aikana ihmiset suuntasivat aiempaa enemmän luontoon, ja meillä on maine turvallisena ja eksoottisena kohteena. Sijaitsemme myös melko lyhyen lentomatkan päässä, sanoo Lapland Safariksen toimitusjohtaja Rami Korhonen.

Revontuliretket kiinnostavat eurooppalaisia

Kansainväliset matkailijat harvoin haluavat suunnata Lapin erämaahan omin päin, vaan luontoon lähdetään tunnetun ja luotettavan toimijan järjestämillä retkillä esimerkiksi husky- tai koiravaljakon kanssa, moottorikelkoilla tai lumikengillä. Etenkin revontuliretket ovat kasvattaneet suosiotaan merkittävästi viime vuosina.

– Aikaisemmin revontulet kiinnostivat lähinnä aasialaisia matkailijoita, mutta nyt kaikkia muitakin. Tarjoamme edelleen samoja palveluita ja peruselementtejä, joita olemme tarjonneet jo 40 vuoden ajan. Ihmiset haluavat perusasioita: ihmetellä talvista luontoa ja pakkasta, lumen ja jään määrää ja liikkua syvälläkin erämaassa. Myös porotalous, koirat ja pilkkiminen kiinnostaa, Korhonen lisää.

Matkailijat tuntevat Lapland Safariksen toimijana hyvin. Välillä kysyntä on ollut niin suurta, että kaikki halukkaat eivät ole mahtuneet retkille.

– Yleensä koiravaljakot loppuvat ensin, niissä on rajallinen kapasiteetti.

Vastuullisuudella yhä isompi rooli

Korhonen arvioi Lapin suosion jatkuvan vahvana, ellei jopa vahvempana, myös tulevina vuosina. Matkailussa korostuvat tietoiset ja vastuulliset valinnat.

– Asiakkaat kiinnittävät paljon huomiota siihen, miten matkailu toimii osana lappilaista yhteiskuntaa. Meillä on esimerkiksi omat tauko- ja erämaakohteet, joista pidämme huolta, jotta toimintamme ei kuormita yleisiä taukopaikkoja. Käytössämme on ympäristöystävälliset moottorikelkat ja laaja kierrätys. Teemme yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa: yli 300 alihankkijaa tuottaa meille palveluja.

Yhtä asiaa kansainväliset matkailijat eivät ole kuitenkaan vielä Lapista löytäneet: huhtikuun keväthankia.

– Kansainvälinen matkailu alkaa joulukuussa ja hiipuu maaliskuussa, vaikka Lappi on kauneimmillaan ja kelit parhaimmillaan huhtikuun alkupuolella! Se tuntuu edelleen olevan vain suomalaisten salaisuus, että Lappiin voi mennä myös keväällä, Rami hymyilee.

Rami Korhonen
toimitusjohtaja, Lapland Safaris
rami.korhonen@laplandsafaris.fi

Lapland Hotels & Safaris -matkailukokonaisuus tarjoaa pohjoisen elämyksiä kaikille aisteille. Sen muodostavat Suomen suurin yksityinen hotelliketju Lapland Hotels, Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris Group Oy ja Lapland Ski Resorts. Koko konserni työllistää yhteensä noin 1 700 henkeä.

Hotelliketjuun kuuluu 19 hotellia, yli 2 400 huonetta ja huoneistoa sekä reilu 10 000 ravintolapaikkaa ympäri Suomen: Ylläksellä, Levillä, Saariselällä, Rovaniemellä, Oloksella, Luostolla, Kilpisjärvellä, Pallaksella ja Hetassa sekä Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja Kuopiossa.

Lapland Safaris tarjoaa ainutlaatuisia luontoaktiviteetteja Lapin kahdeksassa kohteessa: Rovaniemellä, Ylläksellä, Saariselällä, Levillä, Luostolla, Oloksella, Hetassa ja Kilpisjärvellä.

Lapland Ski Resorts muodostuu viidestä hiihtokeskuksesta, jotka sijaitsevat Ylläksellä, Luostolla, Oloksella, Pallaksella ja Rovaniemellä.
www.laplandhotels.comwww.laplandsafaris.com