Lapland Hotels SnowVillage avautui – jäästä veistetty lumihotelli tarkastelee maailmaa suurennuslasin läpi

Tiedote | ke jouluk. 30 13:01:00 2020

Lapland Hotels SnowVillage on avannut jäisen maailman kävijöilleen 19. kerran Lainion maisemissa. SnowVillage on erilainen, henkeäsalpaava kokonaisuus lumi- ja jäätaidetta, joka sisältää muun muassa koristeltuja lumisviittejä, jääravintolan ja jääbaarin. Alkuperäinen lumihotelli rakennettiin tasan 20 vuotta sitten Ylläsjärven rannalle, mutta 20-vuotisjuhlia SnowVillagen väki juhlistaa ensi vuonna, kun vuodet täyttyvät Lainion ympäristössä.

Tänä talvikautena SnowVillagen tiimi on inspiroitunut visioimaan näkymää suurennuslasin läpi.

”Teemana on Makromaailma, joka kutistaa vierailijat tuntemaan itsensä pieneksi ja samalla kaikki tehdyt objektit ovat kasvaneet valtaviksi. Veistoksissa ilmenee visualisointia niin jokapäiväisistä tiloista kuin ympäristöistä, jonne ihmissilmä ei löydä normaalisti,” kertoo SnowVillagen tuotantopäällikkö Janne Pasma.

Lämpimän alkutalven vuoksi lumikylä avattiin normaalista poiketen vasta jouluviikolla – jättäen rakennustiimille viisi viikkoa aikaa luoda jäinen kokonaisuus.

”Toimimme rakennustiimin kanssa ”kuplassa”, johon myös kansainväliset veistäjät ovat päässeet mukaan negatiivisella koronatestituloksella. Meillä on pääosin samat työntekijät jokaisena talvikautena rakentamassa, mikä mahdollistaa tämän kokonaisuuden syntymisen ennätysajassa. Kaikki kiitos kuuluu heille ja heidän ammattitaidolleen,” Pasma jatkaa.

Lumikylässä noudatetaan huolella koronaturvallisuusohjeita, joihin on myös panostettu. Kulku lumikylässä tapahtuu vain yhteen suuntaan, jotta etäisyydet on mahdollista säilyttää eri seurueiden kesken. Toiminnallisuuksista ei kuitenkaan ole tingitty, vaan esimerkiksi lapset pääsevät edelleen jäiseen liukumäkeen. Myös jääravintola- ja baari palvelevat tuttuun tapaan. Lisäksi lumikylään on rakennettu koneellinen ilmanvaihto kierrättämään ja puhdistamaan tehokkaasti hengitysilmaa.

Lapland Hotels on panostanut jo pitkään ravintolatuotteensa kehittämiseen sekä tuottamaan upeita ravintolaelämyksiä ja makukokemuksia pohjoisen juuria kunnioittaen. Tällä talvikaudella Lapland Hotels SnowVillage pilotoi myös uutta konseptia MasterChef-kilpailusta tutun Sirly Ylläsjärven ja Mielen inspiroimana jääravintolassaan.

”Jokaisena talvena pyrimme luomaan konseptiimme jotain uutta. Tänä vuonna rakennamme maailman ensimmäisen toimivan Chef’s tablen jään sisälle. Ennen projektin alkua pohdimme yhdessä Mielen kanssa toimenpiteitä, miten voisimme käytännössä mahdollistaa keittiön integroinnin jäähän. Päätimme yhdistää osaamisemme, jolla projekti saatiin aikaiseksi – Miele tuntee koneensa, ja me tunnemme jään,” kertoo tekninen johtaja Tomi Kurtakko.

Chef’s tablen idea on tarjota asiakkailleen erityistä ravintolakokemusta, jossa kokki luo illallisen saman pöydän äärellä. Lapland Hotels SnowVillagen Chef’s Table on varattavissa keväämmällä vaikkapa omalle seurueelle.

SnowVillage

- n. 20 miljoonaa kiloa lunta (30 000 m3)
- Jäätä käytetty 250 000 kg
- Jääravintola- ja baari, lasten liukumäki, jäinen cinema, 9 hotellihuonetta ja paljon muuta.
- 35 jää- ja lumirakentajaa

Lapland Hotels SnowVillage palvelee huhtikuuhun saakka. Pääsylippu: 19,00 € / aikuinen, 11 € / lapsi 4-14 vuotta. Lisätietoja, majoituksen hinnat ja aukioloajat löydät osoitteesta https://www.laplandhotels.com/FI/lapin-hotellit/yllas/lapland-hotels-snowvillage.html.

Mediakontaktit:

Janne Pasma