Lapland Hotels, Lapland Safaris ja Lapland Ski Resorts sulkevat kaikki toimipisteensä

Tiedote | pe maalisk. 20 14:00:00 2020

Lapland Hotelsin, Lapland Safariksen, Lapland Ski Resortsin ja Ylläs-Skin omistaja North European Invest Oy on päättänyt sulkea kaikki toimintonsa viimeistään ensi viikon lauantaina 28.3.2020 meneillään olevan koronapandemian vuoksi. Iso osa kohteista suljetaan nopeutetussa aikataulussa jo ennen tätä. Hiihtokeskuksiemme viimeinen aukiolopäivä on ensi perjantaina 27.3.

Koronaviruspandemian tartuntatilanne on pahentunut ja terveysviranomaiset suosittelevat matkailun rajoittamista edelleen myös kotimaassa. Suomen hallituksen linjauksen tukemiseksi sekä asiakkaiden ja henkilökunnan parasta ajatellen North European Invest Oy sulkee omistamiensa Lapland Hotelsin, Lapland Safariksen sekä Lapland Ski Resortin toiminnot tämän talvikauden osalta. Sulkeminen koskee kaikkia Lapin ja Etelä-Suomen hotelleja, ravintoloita, ohjelmapalveluita sekä hiihtokeskuksia Ylläksellä, Oloksella, Pallaksella, Luostolla ja Ounasvaaralla Rovaniemellä.

– Olemme seuranneet viranomaisten ohjeistuksia tarkasti ajatellen kaikkia toimipisteitämme. Nykytilanteessa olemme päätyneet seuraavana luonnollisena askeleena sulkemaan kaiken toimintamme Lapissa, jotta voimme omalta osaltamme osallistua epidemian kontrolloimiseen. North European Invest Oy:n yrittäjä Pertti Yliniemi sanoo.

– Olemme erittäin pahoillamme asiakkaillemme tästä aiheutuvasta harmista. Päädyimme kuitenkin tähän ratkaisuun kokonaisharkintaan perustuen huomioiden kaikki esillä olleet asiat. Taloudelliset näkökulmat ovat kuitenkin toissijaisia vallitsevassa tilanteessa, Yliniemi jatkaa

– Henkilökunnallemme toivomme turnauskestävyyttä vaikeana aikana. Jatkamme toimintaamme uudella innolla kun tauti on voitettu. Tulemme tekemään kaikkemme, että myös henkilökuntamme selviää tämän vaikea tilanteen yli, Yliniemi jatkaa.

Yhtiöt tulevat tiedottamaan asiakkaitaan nyt käytännön toimenpiteistä mahdollisimman nopeasti sisässä oleviin varauksiin liittyen.

Suomen matkailuelinkeino tärkeää elvyttää

Yliniemi toivoo Suomen hallituksen puolustavan nopeasti yritysten toimintaa ja tilanteen aiheuttamaa häiriötä työelämässä kaikin keinoin – erityisesti pandemiasta suuresti kärsivän matkailuelinkeinon puolella.

– Suomessa taloudelliset ongelmat iskevät rankasti matkailuun ravintola-, hotelli- ja ohjelmapalvelualalle
muutamassa kuukaudessa. Merkittävää vientialaa ja noin 20 miljardin matkailuklusteria ei saa ajaa alas.
Lapin matkailun kymmenien vuosien kehitystyön aikaansaama brändin merkitys Suomelle on tärkeä.
Matkailu on Lapissa taas liikenteen, kaupan ja rakentamisen kannalta elintärkeä.

– Saksan ja Tanskan malliin nyt tarvitaan nopeita päätöksiä, joilla tullaan pelastamaan työpaikkoja ja lomautusten tai työttömyyden aiheuttamaa suurta pysyvää vahinkoa. Koronavirus saadaan jollakin aikavälillä hallintaan. Meidän on myös kukistettava taloudelliset haasteet yhteiskuntamme hyvinvoinnin turvaamiseksi. Tärkeintä on työn turvaaminen tavallisille ihmisille.

Lisätietoja:
Pertti Yliniemi
yrittäjä, North European Invest Oy
pertti.yliniemi@laplandhotels.com

Ari Vuorentausta
toimitusjohtaja, Lapland Hotels Oy
ari.vuorentausta@laplandhotels.com

Jyrki Niva
toimitusjohtaja, Lapland Safaris Oy
p. 0400 692069

Lapland Hotels on Suomen suurin yksityinen hotelliketju, johon kuuluu 18 hotellia ja 2300 huonetta ja huoneistoa sekä 9 800 ravintolapaikkaa ympäri Suomea; Ylläksellä, Levillä, Saariselällä, Rovaniemellä, Oloksella, Luostolla, Kilpisjärvellä, Pallaksella ja Hetassa sekä Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja Kuopiossa. Lisäksi hotelliketjulla on hiihtokeskustoimintaa Ylläksellä, Luostolla, Oloksella, Pallaksella ja Rovaniemellä. Konserniin kuuluu myös Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris.
www.laplandhotels.com www.laplandsafaris.fi